Czy wydatki na firmową imprezę z poczęstunkiem i występami artystów mogą być kosztami uzyskania przychodu w CIT?

Takie pytanie zadała warszawskiej Izbie Skarbowej firma konsultingowa, która miała ją w planach. Zaznaczyła, że odbywająca się w teatrze impreza „nie będzie miała charakteru wytworności". Jej zdaniem reprezentacja (na którą wydatki nie są kosztem uzyskania przychodu według ustawy o CIT) oznacza w słownikowym brzmieniu właśnie wytworność i okazałość  związaną ze stanowiskiem albo pozycją społeczną.

Taka argumentacja nie przekonała fiskusa. Warszawska Izba Skarbowa również sięgnęła do „Słownika języka polskiego" PWN, sprawdzając hasła o reprezentacji i reklamie. Uznała, że „reprezentacja" odnosi się raczej do budowania wizerunku, na co zwracał uwagę także WSA w Warszawie w wyroku z 15 lipca 2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 1009/10). Reklamę zaś Izba skojarzyła – też słownikowo – z działaniami mającymi na celu zachęcanie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów.

Konsekwentnie, według Izby, jeśli podczas imprezy integracyjnej są używane np. banery reklamowe czy foldery informacyjne, wydatki na takie rzeczy mogą być kosztem podatkowym. Nie mogą nimi być jednak koszty poczęstunku, występów aktorów podczas imprezy ani usług agencji organizującej podobne przedsięwzięcia.

numer interpretacji:  IPPB5/423-295/12-4/RS