Wynika tak z [b]odpowiedzi ministra finansów na interpelację poselską nr 11 642[/b] wyjaśniającej wątpliwości co do luk prawnych umożliwiających urzędom skarbowym opóźnianie zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

Minister przypomniał, że organy podatkowe są zobowiązane do działania na podstawie przepisów prawa. Nie mają zatem uprawnień do stosowania pozaprawnych procedur zwrotu podatku.

[srodtytul]Co mówią przepisy[/srodtytul]

Zasady dotyczące zwrotu różnicy VAT lub zwrotu podatku naliczonego określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawa z 11 marca 2004 r. o VAT[/link].

Zgodnie z jej art. 87 ust. 1 w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę podatku należnego za następne okresy lub do bezpośredniego zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Termin zwrotu wynosi 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.

[srodtytul]Jeśli po czasie, to z odsetkami[/srodtytul]

Gdy zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej.

Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożeniu na raty.

Przedłużenie terminu zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 2 zdanie drugie ustawy o VAT następuje zatem wtedy, gdy kwota zwrotu wymaga dodatkowego sprawdzenia, czyli ponad to, co było możliwe do ustalenia w terminie przewidzianym dla zwrotu.

Postępowanie wyjaśniające, o którym mowa, oznacza wszelkie działania, jakie organy podatkowe podejmują w celu potwierdzenia zasadności zwrotu podatku. „Działania te mogą zatem ograniczyć się tylko do czynności sprawdzających, jednak w niektórych przypadkach niezbędne są czynności wykonywane w ramach kontroli podatkowej, a także postępowania podatkowego” – czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Minister zaznaczył, że przedłużenie zwrotu następuje tak naprawdę jedynie w określonych przypadkach, gdy w trakcie podjętych przez organ podatkowy czynności wyjaśniających wystąpi konieczność dokonania dodatkowych czynności, które uniemożliwią dotrzymanie ustawowych terminów do zwrotu.

Przy czym podatnik otrzymuje zwrot różnicy w każdym przypadku, gdy postępowanie sprawdzające potwierdzi przysługujące mu prawo. Do czasu zakończenia postępowania sprawdzającego lub wyjaśniającego nie można mówić o naruszeniu poszanowania własności podatnika. Postępowanie to ma na celu wyjaśnienie, czy istotnie takie prawo podatnikowi przysługuje. Chroni to interesy Skarbu Państwa przed nieuczciwymi podatnikami.

[srodtytul]Przepisy chronią obie strony[/srodtytul]

A jak chronione są interesy podatnika? Zabezpiecza je konieczność wypłaty odsetek w przypadku potwierdzenia zasadności zwrotu podatku.

Zdaniem ministra w interesie obu stron leży, aby postępowanie wyjaśniające było zakończone w możliwie jak najkrótszym terminie. W przypadku bowiem przedłużenia się postępowania, które w końcowej fazie potwierdzi zasadność dokonania zwrotu podatku, to organy podatkowe ponoszą konsekwencje w postaci konieczności dokonania zwrotu podatku wraz z należnymi odsetkami.

[ramka][b]WAŻNE [/b]

Postanowienie o przedłużeniu terminu zbadania zasadności zwrotu podatku można zaskarżyć do dyrektora izby skarbowej. Istnieje też możliwość wniesienia skargi na ostateczne postanowienia organu odwoławczego [/ramka]