W świetle art. 86 ust. 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy o VAT[/link] usługobiorcy użytkujący samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe (wymienione w ust. 3 tego przepisu) na podstawie umowy leasingu mogą odliczyć 60 proc. kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą.
[srodtytul]Kiedy bez ograniczeń[/srodtytul]
Suma odliczonych kwot w całym okresie użytkowania dotycząca jednego samochodu lub pojazdu nie może przekroczyć 6 tys. zł. Z art. 88 ust. 1 pkt 3 wynika z kolei zakaz odliczenia VAT od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu do tych pojazdów.
Te ograniczenia zostały jednak uznane za niezgodne z VI dyrektywą przez ETS, który orzekł, że art. 17 ust. 6 akapit drugi tej dyrektywy zakazywał rozszerzenia zakresu ograniczeń prawa do odliczenia VAT w stosunku do sytuacji istniejącej przed przystąpieniem Polski do europejskiej wspólnoty. W efekcie obecnie mogą być stosowane tylko takie ograniczenia prawa do odliczenia VAT od samochodów i paliwa, jakie obowiązywały przed 1 maja 2004 r.
Nie obejmują więc one leasingowanych samochodów o homologacji innej niż osobowa, mających ładowność powyżej 500 kg. Jeżeli weźmiesz w leasing taki samochód, to będziesz mógł odliczyć VAT od paliwa, oleju napędowego bądź gazu do jego napędu. Będziesz mógł również odliczyć w całości VAT od czynszu i innych opłat leasingowych. Nie ma tu znaczenia, od kiedy taki samochód jest leasingowany (patrz ramka).
[srodtytul]Od motocykli także[/srodtytul]
Ponieważ ograniczenia w odliczaniu VAT obowiązujące przed 1 maja 2004 r. nie dotyczyły motocykli, ze względu na to, że nie mają one określanej dopuszczalnej ładowności, to także obecnie można odliczyć pełny VAT przy ich leasingu i zakupie paliwa do ich napędu. Potwierdza to [b]wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 sierpnia 2008 r. (I FSK 983/07) [/b]oraz [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 5 czerwca 2009 r. (IPPP1-443-328/09-4/BS)[/b].
[ramka][b]Interpretacje potwierdzają[/b]
Jak czytamy w [b]interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 1 lipca 2009 r. (IPPP3-443-303/09-4/JF)[/b], „zmiany przepisów prawa krajowego przyczyniły się po 1 maja 2004 r. do ograniczenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego do nabywanych samochodów o ładowności co najmniej 500 kg, gdy ze świadectwa homologacji wynika, że jest to samochód ciężarowy. Ograniczenie dotyczyło również raty leasingu, najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że spółka dla celów prowadzonej działalności gospodarczej zamierza zawrzeć szereg umów leasingu samochodów o dopuszczalnej ładowności przekraczającej 500 kg, których przestrzeń ładunkowa oddzielona będzie od części pasażerskiej trwałą przegrodą w postaci kratki. Zgodnie z wpisem w dowodzie rejestracyjnym nie będą to samochody osobowe.
(...) Spółka wyjaśniła, że samochody wykorzystywane do działalności będą posiadały świadectwa homologacji, z których będzie wynikało, że nie są to samochody osobowe oraz że samochody te będą służyły czynnościom opodatkowanym.
W świetle powołanych wyżej przepisów prawa wspólnotowego i krajowego (...) organ stwierdza, że spółka będzie posiadała prawo do odliczania całości kwoty podatku naliczonego od nabycia oraz czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy leasingu udokumentowanych fakturą dotyczącą samochodu o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg posiadających świadectwa homologacji producenta lub importera, z których wynika, że nie są to samochody osobowe”.[/ramka]