Wprawdzie minister finansów w interpretacji ogólnej z 13 lutego 2009 r. wskazał przypadki, w których przysługuje prawo do odliczenia, niemniej zostały one przedstawione w sposób bardzo ograniczony.
Nie ulega wątpliwości, że przepisy regulujące zakres prawa do odliczenia w związku z nabywaniem samochodów osobowych i paliwa od początku funkcjonowania VAT wywoływały wiele kontrowersji i wątpliwości interpretacyjnych.
Wydawało się, że pozytywny wyrok ETS pozwoli zakończyć spory w tym zakresie i w znacznym stopniu ułatwi rozliczenia VAT z tytułu wydatków związanych z samochodami, które dla wielu przedsiębiorców stanowią znaczną część ponoszonych kosztów.
[srodtytul]Co powiedział ETS...[/srodtytul]
W wyroku stwierdzono ponad wszelką wątpliwość, że państwa członkowskie nie mają prawa do rozszerzania ograniczeń prawa do odliczenia VAT ponad zakres obowiązujący w dniu wejścia w życie VI dyrektywy, tj. 1 maja 2004 r. ETS pozostawił jednak w gestii sądów krajowych dokonanie interpretacji polskiego prawa podatkowego „w świetle treści i celów VI dyrektywy po to, by osiągnąć przewidziane w niej rezultaty, przychylając się do interpretacji przepisów krajowych najbardziej zgodnej z tymi celami, (…) a także, jeśli jest to konieczne, powstrzymując się od stosowania wszelkich sprzecznych przepisów prawa krajowego”.
[srodtytul]... i jak orzekają polskie sądy[/srodtytul]
Niestety, wojewódzkie sądy administracyjne nie prezentują jednolitego stanowiska w tej sprawie.
[b]Sąd krakowski w orzeczeniu w sprawie Magoora (I SA/Kr 147/09)[/b] stwierdził całkowity brak mocy prawnej przepisów ograniczających prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z samochodami osobowymi, co de facto oznacza, że [b]zdaniem sądu podatek naliczony w związku z nabyciem wszelkich samochodów wykorzystywanych do wykonywania działalności opodatkowanej oraz paliwa do ich napędu może zostać odliczony.[/b]
Pozostałe WSA twierdzą jednak, że podatnicy mają prawo do odliczenia całkowitej kwoty podatku naliczonego, wyłącznie nabywając samochody (oraz paliwo do ich napędu), które spełniają warunki zastosowania odliczenia obowiązujące obecnie lub przed przystąpieniem do UE (dopuszczalna ładowności powyżej 500 kg), jak również tzw. wzór Lisaka. Jest to zatem stanowisko zgodne z prezentowanym przez ministra finansów.
[srodtytul]Zdecyduje NSA[/srodtytul]
[b]Naszym zdaniem[/b] prawidłowa jest argumentacja przytoczona w wyroku WSA w Krakowie, zgodnie z którą [b]nie powinny być stosowane regulacje ograniczające prawo do odliczenia podatku od paliwa do napędu samochodów osobowych[/b].
Sąd stwierdził w szczególności, że nie można nakładać na podatników obowiązku stosowania nieistniejących przepisów prawa. W związku zaś z faktem, że obecnie obowiązujące przepisy art. 88 ust. 1 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=61C68CAD5D975AFBF5948182D6BBF240?id=185384]ustawy o VAT[/link] zostały uznane za niezgodne z dyrektywą VAT w zakresie, w jakim ograniczyły prawo do odliczenia VAT od paliwa w stosunku do regulacji funkcjonujących wcześniej, zdaniem sądu artykuł ten nie ma w całości zastosowania. Idąc zaś dalej, można zastosować analogiczną interpretację przepisów ograniczających prawo do odliczenia przy nabyciu samochodów osobowych.
Ze względu jednak na istotne rozbieżności w orzecznictwie ostateczne stanowisko w tej sprawie zostanie określone dopiero po podjęciu decyzji przez Naczelny Sąd Administracyjny, który będzie zobowiązany wypowiedzieć się w kwestii rozliczania VAT od samochodów osobowych w odpowiedzi na skargi kasacyjne składane zarówno przez podatników, jak i organy skarbowe.
[i]Krzysztof Hejduk jest partnerem w KPT Doradcy Podatkowi Magdalena Korba jest tam konsultantem[/i]