[b]Czy w świetle wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (C-414/07) dokumenty homologacji pojazdów zarejestrowanych jako ciężarowe muszą mieć formę papierową i oryginalną? Kupując samochód na rynku wtórnym lub sprowadzony z zagranicy, nie zawsze otrzymujemy dokument homologacji, a np. samochody kupowane we Francji mają homologację w postaci naklejki nad przednim kołem (po kilku latach jest ona nieczytelna).[/b]

Świadectwo homologacji ma znaczenie dla organów rejestrujących pojazdy. Organy podatkowe są natomiast związane treścią dowodu rejestracyjnego, w którym określony jest rodzaj (typ) pojazdu. [b]Istotne jest, aby w dowodzie rejestracyjnym dany pojazd określony był jako nieosobowy.[/b]

Zgodnie ze starą ustawą o VAT z 1993 r. w brzmieniu obowiązującym na 30 kwietnia 2004 r. odliczenie podatku nie miało zastosowania do nabycia (importu):

- samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, z wyjątkiem przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu tych samochodów stanowi przedmiot działalności podatnika,

- paliwa do tych samochodów.

To oznaczało, że jeśli samochód nie był osobowy i miał ładowność wynoszącą co najmniej 500 kg, wówczas podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia. W świetle przywoływanego w[b]yroku ETS w sprawie C-414/07 (Magoora)[/b] takie prawo będzie podatnikom przysługiwać także obecnie.

[b]Należy jednak w tym wypadku odróżnić dwie kwestie: dowody (dokumenty), na podstawie których następuje rejestracja pojazdu (ewentualnie przerobionego pojazdu), oraz dowody (dokumenty) potwierdzające rodzaj (typ) pojazdu.[/b]

Jeśli dany samochód jest (lub był w okresie objętym korektą) zarejestrowany jako ciężarowy, to w świetle przepisów prawa jest on samochodem ciężarowym.

Trzeba bowiem zauważyć, że dowód rejestracyjny w istocie jest decyzją o zarejestrowaniu pojazdu jako samochodu ciężarowego. Korzysta ona z ochrony przewidzianej art. 16 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C4216154789F0F051EE59FF53084B8F2?id=133093]kodeksu postępowania administracyjnego[/link]. Zgodnie z tym przepisem decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub w ustawach szczególnych.

Organ podatkowy – jeśli istnieje dowód rejestracyjny – związany jest treścią ostatecznej decyzji o zarejestrowaniu pojazdu jako samochodu określonego typu (samochodu ciężarowego). Jest zobowiązany do respektowania domniemania, że decyzja ta jest prawidłowa.

Zgodnie bowiem z art. 194 § 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BF98E4C9A728D0565879E8E28CAC6548?id=176376]ordynacji podatkowej[/link] dokumenty urzędowe (a takim jest dowód rejestracyjny) sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Związanie to dopóty obowiązuje, dopóki decyzja nie zostanie wyeliminowana z obrotu prawnego poprzez jej wzruszenie w drodze postępowania o stwierdzenie nieważności.

[b]Jeśli zatem w obrocie prawnym istnieje decyzja o zarejestrowaniu pojazdu jako samochodu danego typu (np. samochodu ciężarowego), to organ podatkowy (jak i każdy inny organ administracji, który nie wydał decyzji, o której mowa) nie może skutecznie dokonywać innych ustaleń, odnoszących się do rodzaju (typu) samochodu[/b].

Dane pojazdu określone w świadectwie homologacji mają bowiem decydujące znaczenie dla organów rejestrujących pojazdy i na tym gruncie pojazd homologowany jako osobowy musi być, w świetle obowiązujących przepisów prawnych o rejestracji pojazdów, traktowany jako osobowy.

Natomiast dla innych organów stanem rzeczywistym, na którego podstawie powinny dokonywać ustaleń, są dane wynikające z decyzji administracyjnej o zarejestrowaniu pojazdu i korespondująca z nią treść dowodu rejestracyjnego, będącego dokumentem urzędowym.

[b]Dla odliczenia VAT istotne jest zatem to, czy dany samochód jest zarejestrowany jako samochód ciężarowy (względnie ciężarowo-osobowy) i czy jego ładowność wynosi co najmniej 500 kg.[/b]

[i]Adam Bartosiewicz - współpracownik Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska[/i]