[b]Wynika tak z interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 13 marca 2009 r. (PPP1-443-77/09-2/PR).[/b]
Spółka pytała, czy premia pieniężna płacona jej kontrahentowi w związku z osiągnięciem odpowiedniego poziomu obrotu stanowi wynagrodzenie za usługi świadczone przez kontrahenta na jej rzecz, za które powinna być wystawiona faktura VAT.
Urząd stwierdził, że tak. Premia jest zapłatą wynagrodzenia za usługę oraz podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym po wykonaniu usługi przez kontrahenta spółka powinna otrzymać fakturę VAT.
VAT objęta jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, zgodnie z ustawa o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Świadczenie usług obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonywaniu czynności przez podatnika, ale także niewymagające aktywnego działania. Świadczeniem jest bowiem zarówno czynienie, jak i nieczynienie, czyli powstrzymywanie się od działania.
Wypłacana kontrahentom premia pieniężna związana jest z konkretnym zachowaniem tych kontrahentów. Co więcej,[b] premia stanowi gratyfikację za niedokonywanie nabycia towarów od konkurencji spółki. Ma więc charakter motywujący do nabywania jak największej ilości towarów.[/b]
Premia pieniężna jest związana ze świadczeniami kontrahentów, tym samym stanowi wynagrodzenie za wykonywanie określonych usług. W takiej sytuacji kontrahenci obowiązani są wystawiać spółce faktury VAT. Znajduje to potwierdzenie w [b]wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów zamieszczonych w Biuletynie Skarbowym 1/2005 (pismo z 30 grudnia 2004 r., PP3-812 1222/2004/AP/4026).[/b]