Minister finansów określił wzór pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Już wkrótce na formularzu UPL1 podatnicy, płatnicy lub inkasenci będą mogli podawać dane pełnomocnika, którego upoważniają do podpisywania edeklaracji.
Do uzgodnień międzyresortowych trafił właśnie stosowny projekt rozporządzenia. W nim minister finansów określił również wzór zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa (druk OPL1). W jednym i w drugim przypadku formularz będzie składany do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencji podatników i płatników dla podatnika lub płatnika.
Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie z dniem ogłoszenia. Ma to związek z najnowszą nowelizacją [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8C997CDB74E165B709724177C8636A98?id=176376]Ordynacji podatkowej[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7ABEB50E32D50AD82ABA14F9DB2656FE?id=184196]ustawy o opłacie skarbowej[/link], uchwaloną 5 marca 2009 r., która upraszcza składanie deklaracji podatkowych w wersji elektronicznej. Ona również ma zacząć obowiązywać z dniem ogłoszenia.
„Brak vacatio legis jest uzasadniony potrzebą upraszczania i informatyzacji kontaktów obywateli z administracją, a tym samym wejście w życie ustawy z dniem ogłoszenia leży w interesie publicznymi, nie narusza zasad demokratycznego państwa prawa" – wyjaśnia ministerstwo w uzasadnieniu do projektu. Jak twierdzą urzędnicy, rozporządzenie nie nakłada też żadnych nowych obowiązków lub danin publicznych. Taki zaś termin jego wejścia w życie ma umożliwić podatnikom podatku dochodowego złożenie zeznań rocznych za rok 2008 w formie elektronicznej. Termin bowiem rozliczenia dochodów osiągniętych w ubiegłym roku upływa 30 kwietnia tego roku.
Nową uproszczoną formułę składania edeklaracji wprowadza nowela ordynacji. Uchyla ona art. 3 c, który określał dotychczasową skomplikowaną procedurę, którą musiała przejść osoba lub firma zamierzająca rozliczać się z fiskusem przez Internet. Także wtedy, gdy podatnika miał wyręczać pełnomocnik. Wymagała ona najpierw zgłoszenia zamiaru składania deklaracji w formie elektronicznej w formie papierowej, a dopiero potem – dokonanie zgłoszenia upoważnienia w formie elektronicznej. Złożenie pierwszych edeklaracji musiało jeszcze poprzedzić wydanie przez naczelnika urzędu skarbowego zaświadczenia potwierdzającego zgodność danych zawartych w zawiadomieniu z danymi podanymi w zgłoszeniu. W efekcie przejście całej tej procedury zabierało podatnikom co najmniej miesiąc.
Co ważne, z wejściem nowelizacji w życie zacznie też obowiązywać zwolnienie z opłaty skarbowej dla pełnomocnictw dotyczących podpisywania deklaracji podatkowych składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jak powiedziano nam w Kancelarii Prezydenta RP, 13 kwietnia upływa termin, w którym Lech Kaczyński ma zdecydować, czy podpisze ustawę. Prezydent ma więc jeszcze czas na podjęcie decyzji. Jeśli podpisze, przepisy mogą wejść w życie już w połowie kwietnia br.