Sejmowa Komisja Finansów Publicznych ma się zająć projektem nowelizacji ustawy – Ordynacja podatkowa przygotowanym przez komisję nadzwyczajną „Przyjazne państwo” do spraw związanych z ograniczeniem biurokracji (druk sejmowy nr 1013).

Posłowie zaproponowali w nim jedną, ale bardzo ważną dla podatników, płatników i inkasentów zmianę art. 79 § 2. [b]Chodzi o wydłużenie terminu na ubieganie się o zwrot nadpłaty – tak żeby odpowiadał terminowi przedawnienia zobowiązania podatkowego.[/b]

[b]Dziś czas, w którym podatnik (płatnik lub inkasent) może się domagać zwrotu nadpłaconego podatku, jest krótszy od tego, w którym administracja skarbowa może zażądać od niego uregulowania zaległości podatkowej. [/b]Zgodnie bowiem z art. 70 § 1 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176376]ordynacji[/link] zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jego płatności. Podczas gdy w myśl art. 79 § 2 moment wygaśnięcia prawa do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty jest określony inaczej – staje się to z upływem pięciu lat od momentu np. złożenia zeznania (deklaracji) podatkowej lub zapłaty podatku (gdy złożenie deklaracji nie jest wymagane).

Nietrudno więc zauważyć, że moment ten wypada wcześniej niż przedawnienie zobowiązania podatkowego.

Co ważne, rozbieżność ta może być jeszcze bardziej widoczna, gdy przerwany lub zawieszony zostanie bieg przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zdaniem autorów projektu obowiązujące prawo stwarza sytuację nieuzasadnionej nierównowagi praw między podatnikiem a administracją skarbową.

Sejmowa komisja chce więc zrównać prawa podatników, płatników i inkasentów z prawami administracji skarbowej. „Tak długo, jak organy podatkowe czy organy kontroli skarbowej będą mogły kwestionować jego rozliczenia, on sam także będzie mógł poddać je korekcie i skutecznie odzyskać nadpłatę” – argumentują pomysłodawcy.

Z propozycji posłów cieszą się przedsiębiorcy. Zdaniem członków Krajowej Izby Gospodarczej obecna nierówność jest niedopuszczalna. Dlatego mają nadzieję, że rząd i Ministerstwo Finansów zaakceptują tę korzystną dla biznesu i wszystkich podatników nowelizację, bo – jak twierdzą – jej przyjęcie poprawi z pewnością klimat prowadzenia działalności gospodarczej i funkcjonowanie aparatu skarbowego.

Zmiana będzie jednak miała trudne do ustalenia skutki dla budżetu. Według MF wysokość nadpłat ze wszystkich podatków na koniec września 2007 r. wyniosła 5 mld zł, z czego ok. 4,5 mld stanowiły nadpłaty w VAT. Brak jednak informacji, jakie są odpowiednie wysokości nadpłat w zależności od okresu, który upłynął od momentu złożenia deklaracji lub nadpłacenia podatku.