Uznał tak dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej (sygn. IP-PB3-423-820/08-2/KB), odnoszącej się do opodatkowania usług marketingowych.

Dyrektor odpowiadał na pytanie firmy, której działalność polega na produkcji i sprzedaży wędlin oraz innych wyrobów. Spółka ta sprzedaje te towary za pośrednictwem sieci handlowych. By poprawić sprzedaż, podpisała z dwoma kontrahentami umowy o świadczenie usług marketingowych. Na podstawie tych porozumień kontrahenci starają się sprzedać w swoich sklepach jak najwięcej jej wyrobów. Pobierają od tego wynagrodzenie (tzw. premię od obrotów), które zależy od wielkości obrotu w danym okresie. Dla dokumentowania tej premii wystawiają faktury VAT lub noty księgowe. Wynagrodzenie nie dotyczy jednak konkretnej transakcji, lecz wszystkich zawartych w danym okresie rozliczeniowym i jest związane z działalnością opodatkowaną wnioskodawcy.

Spółka pyta, czy jeśli nie odliczy VAT za usługi marketingowe, będzie mogła uznać ten podatek za koszt uzyskania przychodów. Zdaniem wnioskodawcy nieodliczony VAT stanowi taki koszt, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT.

Dyrektor izby zgodził się z tym stanowiskiem. Jak pisze w interpretacji, VAT ma być co do zasady neutralny dla przedsiębiorcy, także w odniesieniu do podatku dochodowego.

Przypomina także, że co do zasady przepisy ustawy o CIT nie uznają naliczonego VAT za koszt uzyskania przychodów, ale wyjątek stanowi właśnie regulacja zawarta w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a). Zgodnie z tym przepisem, kosztem jest podatek naliczony w tej części, w której przedsiębiorcy nie przysługuje obniżenie lub zwrot różnicy podatku. Inaczej mówiąc, naliczony VAT jest kosztem, gdy nie może zostać odliczony od podatku należnego ani też zwrócony.

Dyrektor izby skarbowej podkreślił także, że w odwrotnej sytuacji, gdyby spółka miała prawo odliczyć VAT za usługi marketingowe, nie mogłaby go już zaliczyć do kosztów w podatku CIT. Podatnik nie może więc swobodnie wybierać, czy odliczyć VAT, czy też zaliczyć go do kosztów podatkowych w CIT.