Izba Skarbowa w Katowicach rozstrzygnęła w interpretacji z 28 kwietnia 2016 r. (IBPB-1-3/4510-318/16/TS) kwestię stosowania certyfikatu rezydencji.

Z pytaniem zwróciła się spółka mająca siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która zamierza nabywać świadczenia od osób prawnych z siedzibą w innych krajach. Spółka wypłaca należności na rzecz usługodawców zagranicznych. Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT będzie musiała jako płatnik pobierać zryczałtowany podatek dochodowy w dniu wypłaty. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Spółka każdorazowo będzie zwracać się do usługodawców zagranicznych o przedstawienie aktualnego certyfikatu rezydencji podatkowej.

Usługodawca zagraniczny może przedstawić certyfikat rezydencji wskazujący:

1. okres posiadania przez niego rezydencji podatkowej danego państwa – np. od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r., bądź

2. wyłącznie datę wystawienia dokumentu – np. 31 grudnia 2015 r., bez wskazania w jego treści okresu posiadania przez niego rezydencji podatkowej danego państwa.

Reklama
Reklama

Organ przypomniał, że zgodnie z art. 26 ust. 1i ustawy o CIT, jeżeli miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych zostało udokumentowane certyfikatem rezydencji niezawierającym okresu jego ważności, to płatnik przy poborze podatku uwzględnia ten certyfikat przez okres kolejnych 12 miesięcy od dnia jego wydania. W praktyce powstają jednak wątpliwości, jak rozumieć „okres ważności".

Fiskus potwierdził, że jeśli certyfikat posiada okres ważności, rozumiany jako okres posiadania rezydencji podatkowej danego państwa przez usługodawcę zagranicznego, to wnioskodawca uwzględnia ten certyfikat w odniesieniu do płatności dokonanych w okresie wskazanym w certyfikacie. Nie ma natomiast znaczenia moment jego wydania. Certyfikat otrzymany po wypłacie potwierdza rezydencję na przeszłość.

Jeśli natomiast nie ma okresu ważności, to wnioskodawca uwzględnia ten certyfikat w odniesieniu do płatności zrealizowanych w okresie 12 miesięcy od dnia wydania certy- fikatu.