Podmioty, które świadczą usługi turystyki, muszą pamiętać o szczególnej procedurze ich rozliczania. Obowiązek jej stosowania dotyczy także drobnych przedsiębiorców, często podejmujących działalność na rynku usług turystycznych sezonowo. W przypadku usług turystyki podstawą opodatkowania VAT jest bowiem marża pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jej prawidłowe rozpoznanie pozwala zatem na właściwe ustalenie wartości podatku należnego.
Przez marżę należy rozumieć różnicę między kwotą, którą ma zapłacić nabywca towarów lub usług, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu ich nabycia od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Chodzi tu o usługi będące składnikiem świadczonej usługi turystyki, takie jak np. transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Jeżeli zatem lokalny touroperator organizuje przykładowo dla turystów kilkudniowe wycieczki morskie po wybrzeżu Bałtyku, to za usługi nabywane dla bezpośredniej korzyści turysty uznawana będzie nabywana od armatora usługa transportu morskiego, a także usługi hotelowo-noclegowe w miejscowościach portowych oraz usługi wyżywienia w trakcie rejsów lub zakwaterowania, oczywiście jeżeli nie są one świadczone przez touroperatora we własnym zakresie.