Ministerstwo Klimatu pracuje nad zmianami dotyczącymi bazy danych odpadowych (BDO). W tym celu chce znowelizować prawo o odpadach.
Nowe przepisy przewidują, że dokumenty potwierdzające wykonanie usługi odbioru oraz przyjęcia odpadów będą zintegrowane z odpowiednią fakturą VAT.
Czytaj także: Jak wypełniać nowy JPK_VAT
W BDO znajdą się informacje o fakturze, a fiskus otrzyma prawo wglądu do danych w tej bazie i możliwość ich porównania z danymi znajdującymi się w systemach fiskalnych.
Do wprowadzania do BDO zestawu danych faktur VAT i rachunków zostaną zobowiązani tylko ich wystawcy. Ograniczy to liczbę podmiotów objętych nowymi obowiązkami do ok. 30 proc., które zarejestrowały się w tej bazie.
Zdaniem Ministerstwa Klimatu dzięki tej zmianie zostanie uproszczony nadzór nad rynkiem odpadów. Będzie można zintegrować dane o masie i rodzajach odpadów, posiadacza i terminów z danymi podatkowymi. Krajowa Administracja Skarbowa oraz Inspekcja Ochrony Środowiska otrzymają dodatkowe, efektywne narzędzie weryfikacji zgodności prowadzenia gospodarki odpadami z obowiązującymi przepisami prawa.
Szacuje się, że koszt budowy i wdrożenia tego modułu wyniesie 15,5 mln zł.
Proponowana zmiana zwiększy także wpływy do budżetu państwa z VAT, CIT oraz opłat środowiskowych z eliminowanej szarej strefy w obszarze środowiska.
Ministerstwo Klimatu ocenia, że w ciągu dziesięciu lat będzie to dodatkowe 20 mld zł.
Dziś szara strefa na rynku odpadów to duży problem.
W ocenie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jej wartość wynosi obecnie około 3,5–4,0 mld zł, a poza legalnym obrotem znajduje się około 8 mln ton różnego rodzaju odpadów.
Z kolei wartość szarej strefy zgodnie z szacunkami ekspertów Krajowej Izby Gospodarczej wynosi od 2,7 mld zł do nawet 6 mld zł.
Resort podaje, że masa zinwentaryzowanych odpadów przechowywanych nielegalnie lub porzuconych wynosi ok. 3,25 mln ton, a koszty ich prawidłowego usunięcia sięgają 1,5 mld zł (według cen z początku 2018 r.).
Etap legislacyjny: uzgodnienia publiczne