Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie rozstrzygnął w interpretacji kwestię opodatkowania przychodów ze świadczenia usług reklamowych z wykorzystaniem prawa do własnego wizerunku.
Sprawa dotyczyła profesjonalnej zawodniczki piłki siatkowej, która zostanie zatrudniona w klubie sportowym na podstawie umowy o świadczenie usług sportowych. Zarobki z tego tytułu będą zaliczane do działalności wykonywanej osobiście. Siatkarka zawiera także umowy z firmami z branży reklamy i marketingu, których przedmiotem będzie wykorzystanie jej wizerunku. Chodzi m.in. o udział w sesjach zdjęciowych oraz noszenie ubioru sportowego z wyeksponowanym logo firmy. Podobną umowę podpisze z klubem sportowym. Zapytała, czy uzyskane na tej podstawie środki mogą być zakwalifikowane jako przychody z działalności gospodarczej.
Dyrektor izby skarbowej zgodził się z nią, że środki otrzymane za wykorzystywanie wizerunku nie są wynagrodzeniem za korzystanie z praw autorskich ani za rozporządzanie nimi. Przypomniał, że zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o PIT do źródeł przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zalicza się m.in. działalność wykonywaną osobiście (pkt 2) oraz pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3).
Dyrektor izby skarbowej wyjaśniał, że pieniądze za grę w siatkówkę należy rozliczyć na innych zasadach niż z udziału w reklamie.
W praktyce wynagrodzenie za uprawianie sportu kwalifikuje się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.
Z kolei pieniądze z umów, których przedmiotem będzie wykorzystanie wizerunku, należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
numer interpretacji: IPPB1/415-1002/12-2/ES