Tak uznała Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 1 marca 2012 r. (IPTPB3/423-314/11-2/GG).

Wnioskodawca – jeden z banków – był współorganizatorem obchodów Krajowego Święta Bankowości i uroczystości związanych z jubileuszem istnienia Krajowego Związku Banków. Program uroczystości objął imprezę zamkniętą, w której wzięli udział m.in. przedstawiciele banków i firm współpracujących, a także imprezę otwartą.

Wydatki związane z organizacją imprezy dotyczyły m.in. zamieszczenia informacji o obchodach w gazetach i na stronie internetowej, wysyłki zaproszeń dla gości i sponsorów, transportu, wynajmu i przygotowania lokalu, cateringu, występu artystycznego, zakupu gadżetów, przygotowania materiałów reklamowych umieszczonych w miejscach obchodów czy organizacji wystawy towarzyszącej.

Aby sfinansować swoją część wydatków, bank zawarł umowy sponsoringu z bankami i instytucjami uczestniczącymi w imprezie, w ramach których zobowiązał się do świadczenia na ich rzecz usług marketingowych. Bank obciążył również zaproszonych gości opłatami za uczestnictwo w imprezie. Przychody z usług marketingowych i opłat uczestników potraktował jako przychody podatkowe (przy czym wydatki związane z imprezą przekroczyły kwotę przychodów).

W związku z tym powstała wątpliwość, czy wydatki na realizację odpłatnej usługi organizacji imprezy mogą być kosztami podatkowymi. We wniosku o interpretację bank argumentował, że służyły one bezpośrednio osiągnięciu przychodów z opłat od sponsorów i uczestników oraz towarzyszyły działaniom reklamowym – powinny więc być za takie uznane.

Zdaniem Izby wydatki na organizację tego typu imprezy nie powinny być jednak rozpatrywane łącznie, a każdy z nich powinien być oceniony indywidualnie pod kątem związku z reklamą lub reprezentacją.

Paulina Sroka, starsza konsultantka w dziale prawnopodatkowym PwC

Paulina Sroka, starsza konsultantka w dziale prawnopodatkowym PwC

Komentuje Paulina Sroka, starsza konsultantka w dziale prawnopodatkowym PwC

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami podatkowymi są wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów (lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła), z wyjątkiem kosztów wymienionych w ustawie jako niepodatkowe. Jednocześnie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT za koszty podatkowe nie uważa się wydatków na cele reprezentacji (szczególnie poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów, w tym alkoholowych).

Natomiast zgodnie z potocznym rozumieniem reprezentacja wiąże się z pewną wystawnością i okazałością, która ma na celu wywołanie jak najlepszego wrażenia.Wydatki poniesione przez bank na organizację jubileuszu miały związek z przychodami – w tym również wprost z tymi uzyskanymi z opłat od sponsorów i uczestników.

Niemniej część z nich miała jednocześnie charakter reprezentacyjny. Ponieważ przepis dotyczący reprezentacji jest w tym przypadku przepisem szczególnym, argumentacja banku, zgodnie z którą świadczył on odpłatną usługę organizacji imprezy, a koszty, które poniósł, dotyczyły odpłatnych działań reklamowych, nie znalazła uznania.Zgodnie z utrwalonym podejściem organów podatkowych i sądów przy ponoszeniu kosztów imprez okolicznościowych podatnik powinien szczegółowo przeanalizować każdy wydatek lub określone grupy wydatków pod kątem ich charakteru.

Pomocny może w tym być szczegółowy kosztorys i dokumentacja przebiegu imprezy. Wydatki związane z promocją produktów, usług czy marki (np. na banery reklamowe, gadżety z logo firmy czy inne nośniki reklamy) mogą co do zasady być kosztami podatkowymi. Podatnik powinien je jednak właściwie udokumentować i wykazać, że miały promocyjny charakter i że ich poniesienie było zasadne.

Natomiast wydatki związane z szeroko rozumianą reprezentacją (np. na organizację występu artystycznego i wystawy, elementy służące rozrywce, Katering w trakcie takiego wydarzenia) nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Organy podatkowe przyjmują też coraz powszechniej, że reprezentacja to nie tylko „wystawność” czy „okazałość”, co zwykle było łączone z tym pojęciem.Izba słusznie zwróciła też uwagę, że często trudno precyzyjnie wytyczyć granicę pomiędzy reklamą a reprezentacją.

Ponadto niektóre wydatki o charakterze ogólnym (np. na promocję samej imprezy czy jej ochronę) mogą dotyczyć zarówno reprezentacji, jak i promocji. Przy ich kwalifikacji należy więc wziąć pod uwagę całościowy charakter imprezy.W rozważanym przypadku uroczystości służyły przede wszystkim budowaniu relacji i zaufania w ramach branży bankowej i podniesieniu rangi banku – ich charakter był więc bliższy reprezentacji. Dlatego, zgodnie ze stanowiskiem Izby, do kosztów podatkowych bank może zaliczyć wyłącznie wybrane wydatki związane z promocją.