Wiele firm ma wątpliwości, jak rozliczyć wydatki związane ze sporządzeniem wniosku o dotację. Zaskakujące jest to, że różnica zdań między podatnikiem a fiskusem pojawia się zwykle w sytuacji, gdy dotacja została przyznana.
Problemem tym zajmowała się [b]Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacjach z 21 grudnia 2009 r.[/b] Z pytaniem zwrócił się wspólnik spółki jawnej, która w celu rozwoju działalności podjęła starania zmierzające do uzyskania dotacji unijnej z regionalnego programu operacyjnego.
Uzyskane środki mają być przeznaczone na budowę środka trwałego.
Wnioskodawca wyjaśnił, że otrzymanie dotacji wiąże się m.in. z koniecznością przygotowania stosownego wniosku oraz sporządzenia niezbędnej dokumentacji.
Spółka zleciła to zadanie podmiotowi zewnętrznemu. W związku z tym poniosła znaczne koszty finansowe. Spółka spytała, jak je rozliczyć.
[srodtytul]Pieniądze nie trafiły do spółki[/srodtytul]
W odpowiedzi nr [b]IBPB/1/415-920/09/AB izba skarbowa analizowała sytuację, gdy spółka dotacji nie otrzyma. [/b]
Zgodziła się ona ze stanowiskiem podatnika, że wtedy [b]wydatki poniesione w związku z opracowaniem wniosku przez inną firmę mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczą one bowiem całokształtu działalności podatnika.[/b]
Związane są więc z funkcjonowaniem spółki. Kwoty te są kosztami pośrednimi poniesionymi w celu uzyskania przychodu i podlegają zaliczeniu w ciężar kosztów podatkowych w momencie poniesienia.
Izba podkreśliła, że aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, powinien:
- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
- nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]ustawy o PIT[/link],
- być właściwie udokumentowany.
Kosztami mogą więc być zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli podatnik wykaże, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów bądź zachowania źródła przychodów (nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie powstał).
Na tej podstawie izba skarbowa uznała, że wydatek, jaki podatnik poniósł w związku ze sporządzeniem wniosku o dotację na zakup środka trwałego, jest kosztem pośrednio związanym z prowadzeniem tej działalności.
Izba skarbowa wyjaśniła, że stosownie do art. 22 ust. 5c [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]ustawy o PIT[/link] są one potrącane w momencie poniesienia kosztu.
U podatników prowadzących księgi rachunkowe będzie to dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (wyjątkiem są ujęte jako koszty rezerw albo bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów).
U podatników, którzy prowadzą księgę przychodów i rozchodów, za moment poniesienia kosztu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (chyba że firma prowadzi księgę w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego – wtedy stosuje zasady przewidziane dla podmiotów stosujących ustawę o rachunkowości).
[srodtytul]Firma dostaje dofinansowanie[/srodtytul]
W odpowiedzi o numerze [b]IBPB/1/415-920/09/AB Izba Skarbowa w Katowicach[/b] zajmowała się sytuacją, gdy firma uzyska dofinansowanie na zakup środka trwałego.
Zdaniem wnioskodawcy wtedy koszty poniesione w związku z koniecznością opracowania wniosku przez specjalistyczny podmiot zewnętrzny należy traktować jako wydatki związane z realizowaną inwestycją. Oznacza to, że zwiększą one wartość środków trwałych.
Izba skarbowa nie zgodziła się z tym stanowiskiem. [b]Wskazała, że wydatki te są kosztem pośrednio związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej bez względu na to, czy wnioskodawca uzyska dotację, czy też nie. Należy je więc ująć jako koszt w dacie poniesienia.[/b]
Oznacza to, że wydatki te nie mogą zwiększać wartości początkowej środków trwałych.
Izba wyjaśniła, że na taką wykładnię przepisów wskazuje brzmienie art. 22g ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Zgodnie z nim za wartość początkową środków trwałych utworzonych we własnym zakresie uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.
Do kosztu wytworzenia nie zalicza się:
- wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,
- kosztów ogólnych zarządu,
- kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania (art. 22g ust. 4 tej ustawy).
Izba wyjaśniła, że przepisy nie dają podstaw do uznania, że wynagrodzenie za sporządzenie wniosku o dotację zwiększa wartość początkową środków trwałych.
Taka wykładnia przepisów wynika także z innych interpretacji indywidualnych, np. odpowiedzi [b]Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 marca 2009 r. (ILPB1/415-1051/08-2/AA)[/b] oraz [b]pisma Izby Skarbowej w Katowicach z 28 września 2009 r. (IBPBI/1/415-543/09/AB)[/b].
[ramka][b]Zwolnienie nie wpływa na rozliczenie[/b]
[b] Wśród starszych odpowiedzi na pytania podatników można się spotkać ze stanowiskiem, że w sytuacji, gdy dotacja jest zwolniona od podatku, wydatki związane z ubieganiem się o jej przyznanie nie są kosztem uzyskania przychodów.[/b]
Fiskus zmienił jednak swoje podejście.
Przykładem jest m.in. [b]interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 2 marca 2009 r. (IPPB5/423-255/08-2/AS). [/b]
Zgodziła się ona, że wynagrodzenie firmy doradczej będzie kosztem uzyskania przychodów, mimo że sama dotacja jest zwolniona od podatku. To dlatego, że są to wydatki pośrednio związane z działalnością gospodarczą.
Nie można więc ich powiązać z żadnym konkretnym przychodem spółki. Inwestycje mają bowiem służyć rozwojowi całego przedsiębiorstwa i wpływają pośrednio na uzyskiwane przychody z różnych rodzajów działalności.[/ramka]