Na ten temat wypowiedział się[b] minister finansów w piśmie z 3 marca br., będącym odpowiedzią na zapytanie poselskie (nr 3308).[/b]

[srodtytul]Średnia wartość rynkowa...[/srodtytul]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7A50217FB1E81421D8151BBF63F7FAA6?id=296270]Nowa ustawa o akcyzie [/link]przewiduje możliwość weryfikacji przez przedstawicieli fiskusa podstawy opodatkowania m.in. w wypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego auta niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, jeżeli bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega ona od średniej wartości rynkowej tego samochodu. Wówczas – zgodnie z art. 104 ust. 8 – organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wzywa podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości w kwocie znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej.

Średnia wartość rynkowa pomniejszona o kwotę VAT i akcyzy jest też przyjmowana za podstawę opodatkowania w sytuacji, gdy samochód nabyty wewnątrzwspólnotowo jest rejestrowany w kraju przez podmiot niebędący jego właścicielem (art. 104 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 101 ust. 2 pkt 3).

Jednocześnie ustawodawca zdefiniował średnią wartość rynkową jako wartość ustalaną na podstawie notowanej na rynku krajowym, w dniu powstania obowiązku podatkowego, średniej ceny zarejestrowanego na terytorium kraju samochodu osobowego tej samej marki, tego samego modelu, rocznika oraz – jeżeli jest to możliwe do ustalenia – z tym samym wyposażeniem i o przybliżonym stanie technicznym (art. 104 ust. 11) co nabyty wewnątrzwspólnotowo.

[srodtytul]...może budzić wątpliwości[/srodtytul]

W zapytaniu do MF poseł wskazywał, że pojęcie wartości rynkowej, pojawiające się w art. 104 ustawy o akcyzie, trudno odnosić do nowych samochodów. W ich wypadku można mówić tylko o wartości fakturowej, która jest płynna, zmienia się wraz ze zmianą polityki cenowej i marketingowej producenta. Dilerzy nie mają jasnych reguł co do kwoty bazowej i nie będą wiedzieć, co zrobić, jeśli cena sprowadzonego do kraju auta będzie się różniła od ceny sprzedaży. Według posła wartość rynkowa może odnosić się jedynie do samochodów używanych.

W związku z tym padły pytania:

- od jakiej wartości sprowadzanego pojazdu będzie liczona akcyza, czy od ostatecznej ceny, jaką zapłaci klient z uwzględnieniem m.in. marży dilera, czy od wartości fakturowej, jaką zapłaci salon, sprowadzając auto do kraju?

- jak interpretować pojęcie wartości rynkowej w przypadku nowych samochodów sprowadzanych do kraju?

[srodtytul]Minister wyjaśnia[/srodtytul]

Według MF ustalona w odniesieniu do konkretnej marki, modelu oraz wersji samochodu osobowego podstawa opodatkowania może się zmienić, po uwzględnieniu wszystkich elementów wpływających na wartość danego pojazdu. Bez wątpienia elementem wpływającym na zmianę podstawy opodatkowania będzie zarówno odliczenie podatków VAT i akcyzy, jak i potwierdzone wady i uszkodzenia samochodu podlegającego opodatkowaniu.

Natomiast marża dilera, rabaty i obniżki związane z hurtowym zakupem lub przyznawane klientom w ramach różnych akcji prosprzedażowych mogą być uznane za czynnik obniżający podstawę opodatkowania, jednak decyzja o tym oraz wysokość tej obniżki są zmienne i zależne od wielu czynników. Trudno zatem oszacować stałą ich wartość. Decyzje organów podatkowych, skutkujące zmianą zadeklarowanej przez podatnika podstawy opodatkowania samochodu osobowego, powinny być poprzedzone indywidualną analizą konkretnego przypadku.

[srodtytul]Nie zawsze będzie podstawa do wydania decyzji[/srodtytul]

Minister podkreślił też, że wydanie takiej decyzji zasadne jest jedynie w sytuacji, gdy wysokość podstawy opodatkowania bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej pojazdu, a przedstawione przez podatnika dowody oraz wskazanie wszystkich przyczyn nie uzasadnia niższej podstawy. Przy czym pamiętać należy, że średnia wartość rynkowa w przypadku nowych oraz używanych samochodów osobowych to średnia wartość pojazdu pomniejszona o należne podatki (VAT i akcyzę).