Do tego zobowiązuje ich art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.

[b]Jego interpretacja z 13 marca 2009 r. (nr IPPP1-443-77/09-2/PR)[/b] potwierdza stanowisko podatnika w kwestii opodatkowania oraz dokumentowania fakturą udzielanych premii pieniężnych z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotu.

Podatnik (spółka) prowadzi działalność handlową w całej Polsce, dostarczając do sklepów i sieci handlowych swoje towary. Z wieloma kontrahentami ma zawarte umowy, zgodnie z którymi po osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotu uzyskują oni prawo do premii pieniężnej, wystawiając spółce fakturę VAT. Za podstawę opodatkowania kontrahenci spółki przyjmują wysokość premii pieniężnej, doliczając podatek w wysokości 22 proc. Na tej podstawie podatnik wypłaca im premię pieniężną, pomniejszając należny od niej VAT o podatek naliczony w fakturach wystawionych przez te podmioty z tytułu premii.

Premia wypłacana jest kontrahentom kilka razy do roku za określony w umowie odcinek czasu bądź jednorazowo w danym roku kalendarzowym, po wyliczeniu premii z tytułu dokonanych w tym okresie transakcji, i nie dotyczy konkretnej dostawy, ale wielu dostaw w danym roku.

Zdaniem wnioskodawcy premia pieniężna jest zapłatą wynagrodzenia za usługę i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym po wykonaniu usługi przez kontrahenta spółka powinna otrzymać fakturę VAT.

Jak podkreślił podatnik, wypłacana kontrahentom premia pieniężna związana jest z konkretnym zachowaniem kontrahentów, a mianowicie nabywaniem towarów bezpośrednio od spółki, i stanowi gratyfikację za niekupowanie towarów u konkurencji. Premia ma więc charakter motywujący do nabywania jak największej ilości towarów od spółki.

[b]Zdaniem fiskusa stanowisko to jest zgodne z wyjaśnieniami ministra finansów w sprawie premii pieniężnych (PP3-812-1222/2004/AP/4026).[/b]