[b]Spółka z o.o. zamierza podzielić firmę w trybie art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych. W konsekwencji powstanie nowa firma – spółka akcyjna. W planie podziału nie zostały wskazane numery telefonów komórkowych do przeniesienia do nowej firmy, mimo że służą działalności firmy, która ma zostać wyodrębniona. Stało się to ze względów ekonomicznych, gdyż po skonsultowaniu się z operatorem komórkowym okazało się, że stracimy bardzo duże zniżki, rozdzielając umowę z telefonią komórkową na dwie firmy. W związku z tym zamierzamy pozostawić umowę z telefonią komórkową w starej firmie, natomiast nowa będzie otrzymywać od starej refaktury dotyczące przeniesionych numerów. Czy spółka może w ten sposób refakturować koszty na nową firmę? Jak rozliczyć taką transakcję? Czy urząd może uznać, że odbiega od warunków rynkowych?[/b] – pyta czytelniczka DF.
Spółka z o.o. przeprowadzi podział przez wydzielenie (art. 529 § 1 pkt 4 kodeksu spółek handlowych), polegający na przeniesieniu części majątku na nowo zawiązaną spółkę akcyjną. Efektem takiego podziału będzie zachowanie ciągłości działania spółki z o.o., której udziałowcy staną się z dniem wydzielenia akcjonariuszami spółki akcyjnej.
Po podziale spółka z o.o. pozostanie stroną umowy z operatorem telefonii komórkowej w zakresie numerów, z których korzystać będzie wyłącznie spółka akcyjna. W efekcie spółka z o.o. będzie otrzymywać faktury za usługi telefoniczne, których beneficjentem będzie spółka akcyjna. Wątpliwości czytelniczki dotyczą refakturowania tych kosztów.
[srodtytul]Przenosimy usługę...[/srodtytul]
Przypomnijmy, że celem refakturowania jest przeniesienie poniesionych kosztów na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał. Polskie przepisy podatkowe nie definiują ani też nie regulują w sposób szczególny praktyki refakturowania. Zasady odnoszące się do czynności uznawanych za refakturowanie można jednak znaleźć w prawie podatkowym UE. W art. 28 [b]dyrektywy 112/2006/WE [/b] sprecyzowano, że w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten otrzymał i wyświadczył te usługi. Taki podatnik jest traktowany jako podmiot nabywający, a następnie świadczący tę usługę.
[srodtytul]...po tej samej cenie [/srodtytul]
Zarówno polskie sądy, jak i organy podatkowe co do zasady potwierdzają takie traktowanie refakturowania; podkreślają jednak, że o takiej czynności możemy mówić w przypadku, gdy spełnione są określone warunki:
- refakturowaniu mogą podlegać tylko usługi,
- z usług tych nie korzysta (lub korzysta jedynie częściowo) podmiot refakturujący,
- cena usługi na refakturze odpowiada cenie nabycia (refakturujący nie dolicza marży),
- dla refakturowanej usługi jest stosowana ta sama stawka VAT co dla usługi pierwotnej, nabytej przez refakturującego.
W analizowanym przypadku istnieje więc możliwość refakturowania kosztu usług telekomunikacyjnych przez spółkę z o.o., ponieważ firmą faktycznie korzystającą z tego świadczenia będzie spółka akcyjna. Warunkiem, jaki będzie musiał być spełniony, jest refakturowanie po cenie nabycia usług (a więc bez doliczania marży).
[srodtytul]Trzeba wykazać VAT... [/srodtytul]
Zgodnie z przyjętą praktyką, akceptowaną przez organy podatkowe, zakłada się, że firma wystawiająca refakturę powinna rozliczyć wynikający z niej VAT w taki sam sposób, jak firma, która refakturowaną usługę w rzeczywistości wyświadczyła. Oznacza to, że spółka z o.o. powinna w odniesieniu do refakturowanych usług telekomunikacyjnych zastosować zasady dotyczące odliczenia VAT naliczonego, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz stawkę VAT właściwe dla usług telekomunikacyjnych.
W przypadku usług telekomunikacyjnych mamy szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Jest to chwila upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych.
W związku z tym spółka z o.o., refakturując koszt usług telekomunikacyjnych na spółkę akcyjną, będzie musiała rozpoznać moment powstania obowiązku podatkowego w VAT w momencie upływu terminu płatności refaktury, pod warunkiem że został on określony w umowie ze spółką akcyjną.
Jeżeli natomiast uregulowanie dotyczące terminu płatności za refakturowane usługi telefoniczne nie znalazło się w umowie, zastosowanie będą miały ogólne zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego. W takiej sytuacji VAT z tytułu refaktury powinien zostać ujęty w rozliczeniu za okres, w którym ją wystawiono, ale nie później niż w okresie, w którym minął siódmy dzień od dnia wykonania usługi. Warto zauważyć, że w przypadku usług telekomunikacyjnych, które najprawdopodobniej mogą zostać uznane za usługi o charakterze ciągłym, za dzień ich wykonania uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego.
[srodtytul]...wcześniej można odliczyć [/srodtytul]
Spółka z o.o. nabywając usługi telekomunikacyjne, będzie uprawniona do odliczenia VAT zawartego w ich cenie. Następnie, refakturując część kosztu na spółkę akcyjną, będzie obowiązana wystawić fakturę. VAT z tytułu refaktury spółka z o.o. powinna ująć w rozliczeniu za miesiąc, w którym upłynął termin płatności dla spółki akcyjnej, a w razie braku takiego zapisu w umowie, w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiono refakturę, ale nie później niż siódmego dnia od zakończenia okresu rozliczeniowego dla tej usługi.
[srodtytul]Ten sam koszt i przychód [/srodtytul]
Przeniesienie kosztów rozmów telefonicznych powinno być dla refakturującego, a więc spółki z o.o., neutralne w CIT. Rozpozna bowiem przychód i koszt podatkowy w tej samej wysokości. Należy jednakże pamiętać, że dla usług telekomunikacyjnych, jako rozliczanych w okresach rozliczeniowych, określono szczególny moment powstania przychodu. Jest nim ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na fakturze. Natomiast koszt z tytułu nabycia usług telekomunikacyjnych jest rozpoznawany na zasadach ogólnych, a więc w momencie zaksięgowania faktury (refaktury).
[ramka] [b]Warunki transakcji są rynkowe [/b]
Czy urząd skarbowy może zakwestionować transakcję i uznać, że z powodu niedoliczania marży przez spółkę z o.o. nie spełnia ona warunków rynkowych? Prawdopodobieństwo nie wydaje się duże. Cena refakturowanych usług jest bowiem ustalona przez niezależnego operatora telefonicznego, a spółka z o.o. nie pełni w tej operacji żadnej istotnej funkcji ani też nie ponosi ryzyka.
Jednak w przypadku powiązań pomiędzy firmami (przykładowo gdy te same osoby posiadają minimum 5-proc. udział w kapitale obu spółek lub zarządzają obiema spółkami), a także gdy wartość refakturowanych usług telefonicznych w roku podatkowym przekroczy 30 000 euro, spółki będą musiały sporządzić specjalną dokumentację podatkową.[/ramka]
[i]Magdalena Mucha-Prymas jest menedżerem w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young, oddział w Katowicach
Ewelina Nowakowska jest konsultantem w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young, oddział w Krakowie[/i]