Podatnik ma prawo oczekiwać, że organy podatkowe (organy kontroli skarbowej)
1) będą postępowały sprawiedliwie, a w szczególności:
- rozstrzygały sprawy podatkowe bezstronnie,
- wymagały zapłaty podatku tylko w wysokości wynikającej z ustawy podatkowej,
- traktowały każdego w taki sam sposób i nie nadużywały środków represji w przypadku gdy obowiązek został naruszony po raz pierwszy a uszczerbek finansowy jest znikomy;
2) będą udzielały pomocy, w szczególności przez:
- rozstrzyganie w prawidłowy sposób spraw podatkowych,
- dołożenie należytej staranności w ustaleniu praw i obowiązków podatnika,
- dostarczenie jasnych broszur i formularzy,
- rzetelne i uprzejme traktowanie każdego podatnika;
3) będą właściwie wykonywały swoje obowiązki, w szczególności przez:
- załatwianie spraw podatkowych szybko i dokładnie,
- zachowanie w poufności osobistych spraw podatnika,
- wykorzystywanie dostarczonych informacji wyłącznie w sposób zgodny z prawem,
- załatwianie spraw przy uwzględnieniu minimalizowania kosztów własnych i podatnika;
4) będą odpowiedzialne za swoje działania przez prowadzenie spraw w sposób budzący zaufanie, w razie wątpliwości lub niejasności będą brały pod uwagę słuszny interes podatnika;
W przypadku prowadzenia postępowania podatkowego (kontrolnego) oraz gdy rozstrzygnięcie sprawy podatkowej będzie negatywne:
5) pouczą z wymaganą dokładnością o przysługujących podatnikowi środkach prawnych; w szczególności o:
- prawie do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych, prawie do złożenia zastrzeżeń lub wyjaśnień do protokołu kontroli, prawie korekty deklaracji podatkowych i zwrotu nadpłaty,
- prawie do zaskarżenia aktów administracyjnych w toku instancji (odwołanie, zażalenie) oraz żądania ich weryfikacji w trybach nadzwyczajnych a także w dwuinstancyjnym postępowaniu sądowym przez wniesienie skargi do WSA a następnie skargi kasacyjnej do NSA,
- prawie do złożenia zabezpieczenia wykonania decyzji podatkowej,
- prawie do naprawienia szkody wyrządzonej bezprawną decyzją.
Podatnik niezadowolony z działań organów podatkowych (organów kontroli skarbowej) ma prawo do składania skarg i wniosków do organów państwowych i samorządowych oraz kierować skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich.
W zamian za to organy podatkowe (organy kontroli skarbowej) mają prawo oczekiwać, że podatnik:
- będzie uczciwy,
- dostarczy prawdziwych i dokładnych informacji,
- będzie płacił podatki terminowo.