Reklama
Rozwiń

Pracownik odpowie za szkodę spowodowaną nieuzasadnioną odmową powrotu z urlopu

- Katarzyna Dulewicz, radca prawny, partner w CMS

Aktualizacja: 24.06.2017 19:33 Publikacja: 24.06.2017 19:00

Pracownik odpowie za szkodę spowodowaną nieuzasadnioną odmową powrotu z urlopu

Foto: Fotolia.com

Rz: W jakim czasie pracownik odwołany z urlopu powinien stawić się do pracy?

Katarzyna Dulewicz: Odwołanie z urlopu jest możliwością, z której pracodawca może skorzystać jedynie wyjątkowo i tylko wtedy, gdy wymagają tego okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczęcia urlopu. Decyzja o odwołaniu pracownika z urlopu będzie więc każdorazowo podyktowana specyficznymi okolicznościami. W związku z tym, kodeks pracy nie reguluje kwestii terminu, w jakim pracownik odwołany z urlopu powinien powrócić do pracy. To pracodawca, po uwzględnieniu swych potrzeb oraz specyfiki sytuacji ustala, w jakim czasie odwołany z urlopu będzie z powrotem potrzebny w pracy. Na tej podstawie powinien wskazać termin, w jakim pracownik powinien stawić się w firmie, przy jednoczesnym uwzględnieniu odległości miejsca, w którym on wypoczywa oraz ograniczeń związanych z np. transportem. Przykładowo, może to być późniejsza godzina bieżącego dnia lub następny dzień. Wskazany termin musi być jednak realny, tak aby pracownik miał obiektywną możliwość powrotu w czasie wyznaczonym przez pracodawcę.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Prawo w firmie
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych z nowym zadaniem
Prawo w firmie
Jak odejść ze związku zawodowego