Eksport-import: Sprzedający płaci za transport, a kupujący ponosi ryzyko

Jeżeli eksporter i importer chcą podzielić się obowiązkami związanymi z transportem ładunku tak, że sprzedający zorganizuje go i poniesienie koszty, a kupujący będzie obarczony ryzykiem utraty lub uszkodzenia produktów, to mogą wykorzystać formułę CPT.

Publikacja: 21.04.2017 05:40

Eksport-import: Sprzedający płaci za transport, a kupujący ponosi ryzyko

Foto: Fotorzepa / Marta Bogacz

„Przewoźne opłacone do" (CPT – Carriage Paid to) to jedna z reguł w zbiorze wykładni handlowych Incoterms 2010. Należy, obok formuł EXW, FCA, CIP, DAT, DAP oraz DDP do tych, które mogą być z powodzeniem stosowane do każdej gałęzi transportu. Ma uniwersalny charakter i można jej użyć, gdy towar jest przewożony drogą lądową przy wykorzystaniu samochodów, jak i pociągów albo z wykorzystaniem transportu wodnego lub lotniczego.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku