Touroperatorzy muszą kupić gwarancje ubezpieczeniowe na wysokie sumy, szczególnie jeśli chcą organizować przeloty czarterowe. Im więcej potrzeba pieniędzy na sprowadzenie klientów do kraju i zapewnienie im zwrotu poniesionych świadczeń w  przypadku niewypłacalności biura podróży, tym gwarancja musi być wyższa. Przedsiębiorcy, którzy dopiero zakładają takie biura również muszą  wyłożyć spore kwoty na gwarancje. Wydatku tego nie da się uniknąć.

Gwarancję musi przedstawić każdy przedsiębiorca, który chce zostać wpisany na listę organizatorów turystyki, prowadzoną przez marszałka województwa. Gwarancję zawiera się na rok, a następnie odnawia, wyliczając ponownie jej wysokość.

Podstawą wyliczenia minimalnej sumy gwarancyjnej jest deklarowany przychód na najbliższe 12 miesięcy

Biura podróży muszą zabezpieczyć klientów na wypadek swojej niewypłacalności. Jest kilka na to sposobów.  Można wykupić:

W praktyce przedsiębiorcy prawie zawsze wybierają gwarancję ubezpieczeniową, gdyż jest ona dla nich najkorzystniejsza i najtańsza.

Wystawiając gwarancję, zakład ubezpieczeń zobowiązuje się do wypłacenia uprawnionemu podmiotowi określonej kwoty, jeżeli biuro, które wykupiło gwarancję, nie wywiąże się z umowy. Wysokość sumy gwarancyjnej to kwota, do jakiej odpowiada towarzystwo ubezpieczeniowe, gdy w wyniku niewłaściwego działania lub zaniechania działania przez touroperatora powstanie konieczność pokrycia kosztów powrotu klientów do kraju lub konieczność zwrotu pechowym klientom wpłat za niezrealizowane lub tylko częściowo zrealizowane usługi turystyczne.

Jaka jest wysokość

Rozporządzenie z 19 kwietnia 2013 r. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku ?z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (DzU  z 2013 r., poz. 511) określa podstawy naliczania sumy gwarancyjnej, wysokość minimalnych sum gwarancyjnych, jak również nową klasyfikację wykonywanej działalności turystycznej.

To, jaką gwarancję musi mieć biuro podróży, zależy od:

Czym jest przewóz czarterowy

Kluczowe znaczenie dla określenia wysokości sumy gwarancyjnej ma pojęcie przewozu czarterowego. Definiuje je ustawa z 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (DzU nr 130, ?poz. 1112 ze zm.). W myśl art. 2 ?pkt 15 tej ustawy przewozem czarterowym jest przewóz ?lotniczy dokonywany na podstawie umowy czarteru lotniczego, w której przewoźnik lotniczy oddaje do dyspozycji ?czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrznego w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, wskazanych przez czarterującego. Korzystanie z  przewozu lotniczego na innych zasadach nie jest przelotem czarterowym, a więc nie powoduje konieczności zakupu gwarancji na wyższe kwoty.

W rozporządzeniu określone jest, jaki procent rocznego przychodu muszą stanowić minimalne sumy gwarancyjne dla biur podróży, w zależności od podanych wyżej czynników.

Jakie sumy minimalne

Minimalne wymagane sumy gwarancyjne:

Nie ma oczywiście  żadnych przeszkód, żeby biura podróży kupowały gwarancje na wyższe sumy, jeśli uważają, że te określone w rozporządzeniu w  przypadku problemów mogą okazać się niewystarczające. Niektórzy touroperatorzy tak właśnie robią, zwiększając swoją wiarygodność w oczach klientów.

W przypadku, gdy organizator turystyki lub pośrednik turystyczny wykonuje jednocześnie działalność w więcej niż jednym zakresie np. organizuje wyjazdy zagraniczne zarówno z użyciem przewozów czarterowych, jak i bez nich, wówczas minimalna wysokość sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej jest określana na poziomie wyższym.

Przychód trzeba oszacować

Podstawą wyliczenia minimalnej sumy gwarancyjnej jest deklarowany przychód na okres najbliższych 12 miesięcy, czyli na tyle czasu, na ile zawierana jest umowa gwarancji. Zakłada się, że biuro podróży nie pogorszy swojej sytuacji finansowej, dlatego przychód nie może być niższy niż ubiegłoroczny.

Dla celów obliczania wysokości minimalnej wymaganej gwarancji znaczenie ma przychód pochodzący wyłącznie z organizowania imprez turystycznych.

Z kolei w sytuacji odwrotnej, czyli wtedy, gdy biuro podróży rozwija się i jego przychody rosną, wysokość gwarancji ma nadążać za tymi zmianami. Przepisy stanowią, że jeżeli w okresie obowiązywania gwarancji biuro podróży osiągnie roczny przychód wyższy niż deklarowany, wówczas musi proporcjonalnie podwyższyć sumę gwarancji.

Nie dla każdego

Zakład ubezpieczeń nie może odmówić rozpatrzenia wniosku o gwarancję ubezpieczeniową, ale może odmówić jej wystawienia touroperatorowi, którego sytuacja finansowa budzi wątpliwości. Towarzystwo może również zaproponować warunki, które w praktyce okażą się nie do zrealizowania dla biura.

Przed udzieleniem gwarancji ubezpieczyciel bada sytuację finansową touroperatora i jego powiązania z innymi podmiotami z branży. Na cenę gwarancji wpływa wysokość sumy gwarancyjnej, a także cena oferowanych usług turystycznych, specyfika i skala działalności przedsiębiorstwa, sytuacja finansowa wnioskodawcy (szczególnie wysokość przychodów), dotychczasowa historia ubezpieczeniowa.

Towarzystwo wymaga ustanowienia zabezpieczeń, które w razie plajty touroperatora pozwolą mu na odzyskanie chociaż części pieniędzy. Zabezpieczeniem może być depozyt gotówkowy, blokada środków na rachunku, weksel in blanco, gwarancja bankowa lub hipoteka. Dzięki temu, jeśli dojdzie do plajty touroperatora, ubezpieczyciel odzyska część pieniędzy. W pierwszej kolejności uwalniane są pieniądze z kaucji, wpłacanej jako zabezpieczenie, a pozostałe są egzekwowane z innych rodzajów zabezpieczeń.

Uruchomi marszałek

Beneficjentem gwarancji jest marszałek województwa. ?W przypadku, gdy biuro podróży upada i zgłasza marszałkowi niewypłacalność, może on uruchomić pieniądze z gwarancji na opłacenie powrotu turystów z zagranicy. Resztę pieniędzy rozdziela pomiędzy turystów, którzy wpłacili pieniądze na wyjazd – całość lub zaliczkę – ale jeszcze nie pojechali, oraz tym, którzy byli na wczasach, ale przez upadek organizatora czy pośrednika turystycznego nie wykorzystali wszystkich należnych im świadczeń.