Przedsiębiorca ma obowiązek wypłacać wynagrodzenie w miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy (lub w innych przepisach). Wypłaty dokonuje w formie pieniężnej. Obowiązek wypłacenia wynagrodzenia może być spełniony w inny sposób niż do rąk pracownika, jeśli tak stanowi układ zbiorowy lub pracownik wyrazi zgodę na piśmie.

Przedsiębiorca może zapłacić pracownikowi także w formie niepieniężnej, pod warunkiem że:

Formą niepieniężną mogą być:

W przypadku zapłaty za pracę poprzez przelew bankowy pracodawca winien dokonać go na konto bankowe pracownika w takim terminie, jaki wynika z regulaminu czy układu zbiorowego pracy. Pracownik powinien dysponować kwotą swojego wynagrodzenia w określonym terminie. Jeżeli w regulaminie ustalono dzień wypłaty wynagrodzenia za miesiąc poprzedni na dzień „do 10 następnego miesiąca", to zarówno pracownicy pobierający wynagrodzenie w formie pieniężnej, jak i w formie niepieniężnej, powinni otrzymać wynagrodzenia do 10 dnia następnego miesiąca (z 10 włącznie). Przy czym zwrot „do 10" oznacza, że wypłaty (przelewy) mogą zostać dokonane wcześniej, np. 5 czy 1. W praktyce można zaobserwować, że przedsiębiorcy dokonują przelewów pensji w ostatecznym terminie wypłaty, np. termin to 10, więc 10 wysyłają przelewy, a pracownik na koncie ma je dopiero w następnym dniu lub po dwóch dniach. Powstaje pytanie, czy pracownik ma prawo żądać odsetek za nieterminową płatność? Przedsiębiorca zwykle uważa, że skoro wysłał pieniądze, to liczy się data wysłania, nie odpowiada zaś za czynności banku. Zazwyczaj w takich sytuacjach pracownicy uznają takie postępowanie za „normalne" działanie pracodawcy na polskim rynku pracy, bo przecież w końcu otrzymali wynagrodzenie za pracę. Jednak w takich przypadkach pracownik może domagać się odsetek za opóźnienie w zapłacie.

Najwygodniejszą formą realizacji zobowiązań pracodawcy wobec pracownika jest przelew bankowy, jednak pracodawca nie może zobowiązać pracownika do tego, aby pracownik założył konto dla potrzeb rozliczeń ze stosunku pracy. Jest to dobrowolna forma i pracownicy nie mogą być manipulowani poprzez oświadczenia pracodawcy że „płacimy tylko przelewem, nie ma u nas kasy (w sensie okienka do poboru wypłat)". Pracownik sam decyduje, w jaki sposób chce otrzymać wynagrodzenie, i nie może być w tym względzie przymuszany przez przedsiębiorcę.