1. Warto zapoznać się z ofertami
Zamiast czekać, aż przedstawiciel handlowy sam zapuka do drzwi, warto samemu przejrzeć rachunek za prąd, a potem porównać jego składniki z ofertami innych sprzedawców. Można wybrać każdego sprzedawcę w Polsce, o ile tylko ma on interesującą ofertę dla i firma nie jest związana długoterminową umową z innym dostawcą. Jak szukać ofert? Kopalnią wiedzy jest Internet. Zarówno wielkie firmy energetyczne, jak i mali sprzedawcy, przedstawiają w sieci całą paletę propozycji. Porównanie kilku z nich zabierze nieco czasu, ale może się opłacić. Są też strony z gotowymi zestawieniami, tzw. porównywarki.
2. Identyfikacja potrzeb firmy
Małe i średnie przedsiębiorstwa (należące zazwyczaj do tak zwanej taryfy C), mogą wybrać ofertę całodobową (C11), lub taką, w której za energię płaci się mniej za energię zużywaną poza godzinami szczytu (C12). Jeśli prowadzi się więc lokal, który w największym obciążeniu pracuje wieczorami i w nocy, może warto skorzystać z tej taryfy, która pozwala na dostęp do tańszego prądu w tych właśnie godzinach.
3. W umowie lepiej mieć zapas mocy
Liczy się nie tylko całkowite zużycie energii, ale również zamówione przez przedsiębiorstwo parametry. Średnie firmy, które prowadzą np. działalność produkcyjną czy przetwórczą, kupują energię w ramach kontraktów z góry określających tzw. moc umowną. Nie opłaca się jej przekraczać, ponieważ naliczane są za to kary. Trzeba zatem przeanalizować rachunki z kilku miesięcy. Jeśli wykorzystywana moc regularnie przekracza tę umowną, to trzeba zamówić większy limit mocy. Ta operacja jest bezpłatna, natomiast lepiej ustalić z firmą energetyczną, że będziemy mieć pewną nadwyżkę mocy. Za większy limit płaci się więcej, ale unika się regularnych kar za przekroczenie, które liczone mogą być nawet w tysiącach złotych.
Rachunki trzeba sprawdzać, zwłaszcza jeśli firma się rozwija lub przewidujemy, że jej pobór mocy wzrośnie i zabezpieczyć się na tę sytuację z góry.
4. Ważny jest termin obowiązywania umowy
W obecnych warunkach, kiedy ceny energii elektrycznej na rynku hurtowym spadają, w niekorzystnej sytuacji znalazły się firmy, które podpisały w ostatnich latach umowy z gwarancją stałej ceny np. na trzy lata. Przy dużej dynamice zmian lepsze są umowy krótkoterminowe. Obecnie ceny hurtowe są tak niskie, że zdaniem ekspertów dalsze spadki na większą skalę raczej nie wchodzą w grę. Spadki cen oferowanych małym i średnim przedsiębiorstwom są jednak bardzo prawdopodobne, ze względu na zaostrzającą się konkurencję wśród sprzedawców.
5. Oszczędności przede wszystkim
W przypadku dużych firm coraz częściej mówi się o podnoszeniu efektywności wykorzystania energii np. poprzez modernizacje, inwestowanie w nowe, energooszczędne urządzenia i optymalizację procesów produkcyjnych. W przypadku komputerów o wielkiej mocy opłaca się wymienić procesory na nowe, zużywające mniej prądu.
Zmniejszenie zużycia jest możliwe także dzięki drobnym działaniom, które zsumowane dadzą odczuwalny efekt – to wymiana oświetlenia czy racjonalne korzystanie z klimatyzacji i urządzeń grzewczych (kiedy są włączone, trzeba zamykać okna) oraz elektroniki.