Jeszcze tylko do 15 listopada, o ile konkurs nie zostanie zakończony wcześniej, co zgodnie z regulaminem jest możliwe, przedsiębiorcy mogą składać wnioski o dofinansowanie projektów związanych z tworzeniem lub rozwojem klastrów.

Klastrów – czyli powiązań (sieci) niezależnych firm, które ze sobą współpracują, np. są dla siebie podwykonawcami, dostawcami, a czasem także ze sobą konkurują. W tym ostatnim przypadku znajdują jednak pewne pole do współpracy (wspólne prace badawcze, rozwojowe, działania marketingowe, promocyjne, wspólna ekspansja na rynki międzynarodowe, itp.).

Firmy, które dostrzegą lub już zauważyły korzyści wynikające z takiej współpracy, mogą się ubiegać o wsparcie finansowe. Jest ono przewidziane w tzw. działaniu 5.1 „Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym" programu „Innowacyjna gospodarka". Co istotne, daje ono szansę uzyskania grantu zarówno na etap tworzenia nowego powiązania, jak i rozwoju tego już istniejącego. Przy tym dotacja w drugim przypadku może być znaczenie większa, ale wymaga też spełnienia dodatkowych kryteriów.

Dwa etapy

Mówiąc dokładniej, dofinansowanie może być udzielone na tzw. wczesną fazę rozwoju powiązań kooperacyjnych o profilu technologicznym lub przemysłowym w celu:

150 mln zł To kwota przeznaczona na konkurs

- stworzenia warunków techniczno-organizacyjnych funkcjonowania powiązania kooperacyjnego,

- opracowania wspólnej strategii rozwoju powiązania kooperacyjnego, a następnie jej wdrażania.

Dofinansowanie może zostać przyznane na pokrycie kosztów zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, usług o charakterze szkoleniowym i doradczym oraz kosztów osobowych i administracyjnych.

W tym przypadku dotacja z unijnych środków ma więc pomóc stworzyć nowy klaster. A podstawowym obowiązkiem po stronie korzystających z grantu jest opracowanie planu utworzenia i rozwoju powiązania, a następnie wprowadzenie go w życie. Na taki etap maksymalna dotacja to 200 tys. euro.

Inne koszty

Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku dotacji na tzw. fazę rozwoju powiązania kooperacyjnego. Celem takiego projektu musi być wspólne (czyli w ramach powiązania) przygotowanie produktu lub usługi o charakterze innowacyjnym i ich wprowadzenie na rynek. Rozwój powiązania nie może być więc rozumiany jako rozwój (rozbudowa) wyłącznie jego struktury, zwiększenie zakresu działania, przyjęcie nowych członków itp. A w każdym razie nie to ma być głównym celem projektu.

Chodzi natomiast o stworzenie wspomnianego już nowego produktu lub usługi i ich wprowadzenie na rynek. Dofinansowanie może zostać przyznane na pokrycie kosztów: inwestycyjnych, zakupu usług o charakterze szkoleniowym i doradczym, badań przemysłowych lub prac rozwojowych, współpracy międzynarodowej powiązania kooperacyjnego oraz osobowo-administracyjnych.

Ambitniejszy cel, jaki stawia się przed już istniejącym klastrem, wiąże się z drugiej strony ze znacznie większą dotacją. Mianowicie na tę fazę rozwoju firmy zrzeszone w sieci – mogą pozyskać maksymalnie 27 mln zł, w tym do:

- 20 mln zł w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych,

- 5 mln zł w zakresie wydatków na badania przemysłowe lub prace rozwojowe,

- 400 tys. zł na wydatki na doradztwo,

- 1 mln zł w części dotyczącej wydatków na szkolenia,

- 600 tys. zł na współpracę międzynarodową i powiązania.

W rękach Agencji

Za realizację programu wsparcia klastrów w „Innowacyjnej gospodarce" odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Tym samym to ona odpowiada za organizację konkursów, przyjmuje wnioski, dokonuje ich oceny, a z autorami najlepszych podpisuje umowy o dofinansowanie. Dlatego też na jej stronie internetowej (www.parp.gov.pl) znajdują się szczegółowe informacje o konkursie (regulamin, kryteria oceny projektów, wzór wniosku). -

Wniosek składa koordynator

O dofinansowanie może ubiegać się koordynator powiązania kooperacyjnego działający np. w formie fundacji, stowarzyszenia zarejestrowanego, spółki akcyjnej lub z ograniczoną odpowiedzialnością, organizacji badawczej, organizacji przedsiębiorców lub instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk.

Przydatna lektura

Podręcznik „Klastry w sektorach kreatywnych – motory rozwoju miast i regionów" poświęcony jest roli i specyfice funkcjonowania klastrów w branżach takich, jak reklamowa, poligraficzna, wydawnicza czy medialna. Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla obecnych i przyszłych koordynatorów inicjatyw klastrowych, a poruszona tematyka może zainteresować i zainspirować wszystkich przedstawicieli sektora kreatywnego.

Podmioty działające w nich wykazują silną skłonność do koncentrowania się na obszarach o sprzyjających warunkach, tworząc w ten sposób klastry. W pierwszym rozdziale publikacji wyjaśnione zostały podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem i rolą sektorów kreatywnych, pojęcie klasy kreatywnej czy znaczenie towarów i usług w nich tworzonych. Rozdział drugi poświęcony jest specyfice współpracy klastrowej.

Wskazani są główni aktorzy klastrów kreatywnych, kluczowe czynniki konkurowania w tej branży, a także korzyści i wyzwania, jakie dla przedstawicieli branży niesie przyszłość. Trzeci rozdział porusza kwestie związane z zarządzaniem i rozwojem inicjatyw klastrowych w sektorach kreatywnych. Ta część publikacji to bogaty zbiór dobrych praktyk z zakresu budowania kooperacji pomiędzy aktorami klastra.

Czwarty rozdział poświęcono przykładom polskich i zagranicznych klastrów branż kreatywnych – ich strukturze, celom i obszarom funkcjonowania. Dzięki temu podręcznik może być nie tylko źródłem praktycznej wiedzy o inicjowaniu procesów współpracy i realizacji działań służących rozwojowi klastrów

w sektorach kreatywnych, lecz także inspirować i mobilizować do podejmowania wspólnych przedsięwzięć.

„Klastry w sektorach kreatywnych – motory rozwoju miast i regionów" to praca zbiorowa przygotowana pod redakcją Stanisława Szultka, wydana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i dostępna nieodpłatnie na stronie internetowej tej instytucji.

Jednak to niejedyna publikacja na temat klastrów, jaką w ostatnim czasie przygotowała Agencja. Na zainteresowanych tą problematyką czeka także pozycja „Klastry w Polsce – raport z cyklu paneli dyskusyjnych". Stanowi ona zbiór wniosków z konferencji i spotkań prowadzonych podczas paneli dyskusyjnych, zorganizowanych w ramach przedsięwzięcia PARP „Polskie klastry i polityka klastrowa".

Od kwietnia 2011 do maja 2012 roku odbyło się sześć takich paneli poświęconych różnym tematom związanym z rozwojem inicjatyw klastrowych, np. działaniom podejmowanym w zakresie wzrostu innowacyjności klastra, promocji, ekspansji międzynarodowej, a także roli koordynatora czy też planowania strategicznego. W publikacji znajdują się m.in. wskazówki nt. roli i formy organizacyjnej koordynatora klastra. Także tę publikację można pobrać ze strony www.parp.gov.pl.