Rz: Ilu firmom zostały wstrzymane dofinansowania i z jakiego powodu? Jakie będą teraz konsekwencje błędnego wyliczenia wskaźnika zatrudnienia niepełnosprawnych pracowników?

Ewa Balicka-Sawia: W  marcu i kwietniu 2012 r. wstrzymano wypłatę dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych ponad 420 podmiotom w związku z prowadzonymi obecnie postępowaniami administracyjnymi związanymi z: nieosiąganiem 6-proc. wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zaległościami wobec funduszu przekraczającymi 100 zł oraz badaniem sytuacji ekonomicznej.

Ostateczną decyzję w zakresie odmowy bądź wypłaty dofinansowania PFRON podejmie po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego. Uwzględnia przy tym wszelkie informacje i dowody uzyskane od beneficjentów.

Za ile lat maksymalnie przedsiębiorcy będą musieli zwracać dofinansowania w razie wykrycia błędów? Czy to, że PFRON weryfikuje za każdym razem wnioski o wypłatę dofinansowań, ma tu jakieś znaczenie?

Fundusz weryfikuje wszystkie wnioski o wypłatę dofinansowania, a w razie wykrycia błędów lub nieprawidłowości prowadzi postępowanie wyjaśniające. Wnioskodawca, który podczas wypełniania wniosku popełni błąd, zobowiązany jest do złożenia korekty. Dotyczy to wszystkich okresów sprawozdawczych, w których wystąpiły błędy.

Jeśli w wyniku korekty naliczone saldo środków do wypłaty będzie niższe, należy zwrócić do PFRON nienależnie pobraną kwotę wraz z odsetkami.

Przedsiębiorcy twierdzą, że jeszcze nie tak dawno na stronie internetowej PFRON można było znaleźć informację o tym, że dofinansowania mogą otrzymywać wszystkie firmy zwolnione z wpłat do PFRON.

Stąd też prawdopodobnie wzięło się nieporozumienie dotyczące firm zatrudniających niepełnosprawnych ze schorzeniami specjalnymi, które to firmy, korzystając z przelicznika, wyliczały sobie wskaźnik powyżej 6 proc., chociaż rzeczywista liczba niepełnosprawnych pracowników wcale nie uprawniała ich do starania się o dofinansowania.

Na witrynie internetowej www.pfron.org.pl umieszczone są jedynie publikacje informujące o obowiązującym stanie prawnym, który mówi, iż zgodnie z art. 26a ust. 1a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.) miesięczne dofinansowanie nie przysługuje pracodawcy zatrudniającemu co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągającemu wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6 proc.

Jakie są zasady wliczania niepełnosprawnych pracowników, np. na urlopach, zwolnieniach lekarskich, do stanu zatrudnienia, od którego zależy obowiązek wnoszenia wpłat obowiązkowych czy uzyskiwania dofinansowań?

Jeżeli chodzi o zasady wliczania pracowników do stanu zatrudnienia i wykazywania ich w deklaracjach dotyczących obowiązkowych wpłat na PFRON – wyraźnie reguluje je art. 21 ust. 5 ustawy o rehabilitacji. Zgodnie z tym przepisem do liczby pracowników wykazywanej w deklaracjach nie wlicza się m.in. osób niepełnosprawnych przebywających na urlopach bezpłatnych oraz osób niebędących osobami niepełnosprawnymi zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego, przebywających na urlopach wychowawczych.

Z kolei art. 21 ust. 4 służy wyłącznie do pomniejszania wymaganego ustawowego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych warunkującego zwolnienie z wpłat na PFRON. Oznacza to, że stosowanie go do ustalania wskaźnika zatrudnienia osób niepełnoprawnych do celów określonych w art. 26a ust. 1 (dofinansowanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych) pozostawałoby w sprzeczności z art. 26b ust. 3 ustawy.

—rozmawiał Mateusz Rzemek