Szpital uzdrowiskowy w Kołobrzegu będzie musiał powtórzyć dokonanie oceny ofert przedstawionych w przetargu nieograniczonym, w którym miał zostać wybrany wykonawca zamówienia na świadczenie usług w zakresie przygotowania i podawania posiłków dla pacjentów i gości.
Odwołanie do Izby
Najpierw kołobrzeski szpital uznał, że przetarg nieograniczony wygrała spółka E, potem jednak inny przedsiębiorca ubiegający się o zamówienie (spółka P) złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, domagając się powtórzenia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty.
Spółka P zarzuciła szpitalowi naruszenie zasady zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Podnosiła, że jadłospisy przedstawione przez zwycięskiego konkurenta spółkę E nie odpowiadają wymaganiom zamawiającego, które zostały zamieszczone w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Wskazywała, że w specyfikacji zamawiający wymagał złożenia przez wykonawców 60 przykładowych jadłospisów uwzględniających postawione przez niego wymogi. Precyzowały one oczekiwania w zakresie produktów i minimalnych wymagań wartości gramowych dla wyżywienia gości komercyjnych i pacjentów z Narodowego Funduszu Zdrowia.
Odwołujący wskazywał w odwołaniu na rozbieżności między treścią oferty konkurencyjnej spółki E a wymaganiami specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Wytykał, że jadłospis konkurenta nie przewidywał np. ciasta we wszystkie dni, nie określał gramatury mięsa, nie uwzględniał kompotu czy surówki, nie ustalał, że herbata z cytryną będzie podawana do każdego posiłku. Zbyt wiele było też w nim dań półmięsnych dla gości komercyjnych.
Jest interes odwołującego
W opinii Krajowej Izby Odwoławczej (KIO 638/11) odwołujący ma interes we wniesieniu odwołania, bo w razie potwierdzenia się podniesionych zarzutów jego oferta zostałaby uznana za najkorzystniejszą.
– Obowiązkiem wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia jest zaoferowanie przedmiotu zamówienia zgodnego z potrzebami i założeniami opisanymi przez zamawiającego w specyfikacji.
Założenia dla przygotowania ofert przez wykonawców powinny być wyraźnie sprecyzowane i jednakowe dla wszystkich oferentów – uznała najpierw KIO.
Ważne kryterium oceny
W rozpatrywanej sprawie ocena wartości jadłospisów była jednym z kryteriów oceny ofert o wadze 30 proc.
Wobec szczegółowego określenia przez zamawiającego wymaganych produktów oraz minimalnych wymogów dotyczących wartości gramowych i tak ustanowionego kryterium oceny złożenie oferty niespełniającej tych wymagań stanowiło jednoznacznie o jej sprzeczności z treścią specyfikacji.
– Bez znaczenia na tym etapie postępowania pozostała przy tym prawidłowość przygotowanych jadłospisów pod względem zasad żywienia – uzasadniła KIO.
Według niej istotą sporu w sprawie było stwierdzenie, czy jadłospisy składane przez wykonawców ubiegających się o zamówienie powinny być zgodne z postanowieniami siwz. Zamawiający wymagał złożenia przez wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia przykładowych jadłospisów (jednoznacznie wynikało to z siwz).
Szpital prosił w specyfikacji o dołączenie do oferty 60 jadłospisów zawierających: minimalne wymogi gramowe, wymogi dotyczące składników poszczególnych posiłków z uwzględnieniem sezonowości warzyw i owoców, kaloryczności, zawartości węglowodanów, białek, tłuszczów, wymienników.
Wymogi, a nie zalecenia
Krajowa Izba Odwoławcza zauważyła, że obowiązek przygotowania na etapie składania ofert jadłospisów zgodnie z określonymi wymaganiami potwierdził zamawiający w odpowiedzi na jedno z pytań dotyczących specyfikacji.
Na pytanie: czy podane wymagania dotyczące jadłospisów są jedynie zaleceniami zamawiającego czy bezwzględnym wymogiem obowiązującym przy przygotowaniu jadłospisów składających się na treść oferty, zamawiający stwierdził, że „podane wymagania są bezwzględnym wymogiem”.
– Dokumenty odnoszące się bezpośrednio do przedmiotu przyszłego zobowiązania, opisujące sposób jego wykonania, stanowiące ponadto przedmiot oceny w ramach ustanowionych kryteriów, stanowią oświadczenie woli wyrażające zobowiązanie do określonego wykonania zamówienia i jako takie są częścią oferty. Sporne jadłospisy w żadnym razie nie mogą zostać zakwalifikowane jako dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań określonych przez zamawiającego – uznała KIO.
Szpital, w myśl jej wyroku , ma powtórzyć czynność oceny ofert.
Czytaj też:
Zobacz więcej
:
» Zamówienia publiczne » Przygotowanie postępowania » Specyfikacja istotnych warunków zamówienia
Zobacz: