Wchodzące w życie rozporządzenie zmienia w sposób istotny wygląd i zawartość protokołów. Ma m.in. zwiększyć indywidualną odpowiedzialność osób podejmujących określone decyzje w trakcie procedury przetargowej. Dotychczas nazwiska tych osób pojawiały się w protokołach, ale nie było wiadomo, jakie konkretnie czynności wykonywały.
Teraz będzie to wskazywane w dokumentacji, co [b]po wykryciu ewentualnych nieprawidłowości ma pozwolić na pociągnięcie do odpowiedzialności konkretnej osoby[/b]. Do tej pory, z powodu trudności ze wskazaniem, kto wykonywał jaką czynność, odpowiedzialność groziła zazwyczaj jedynie kierownikowi podmiotu zamawiającego.
Główną treść rozporządzenia stanowią załączniki przewidujące wzory konkretnych protokołów. Jest ich dziesięć. Pierwsze osiem to wzory do różnych trybów: od przetargu nieograniczonego po licytację elektroniczną. Dziewiąty dotyczy ustanowienia dynamicznego systemu zakupów, a ostatni to wzór oświadczenia osób prowadzących przetarg, że nie podlegają wyłączeniu (np. z powodu powiązań rodzinnych z jednym ze startujących wykonawców).
Wzorów jest mniej niż teraz. Zlikwidowano też prawie wszystkie załączniki do nich, co powinno uprościć pracę zamawiających. W zależności od trybu, w jakim toczyć się będzie postępowanie, wybiorą odpowiadający mu wzór i będą wypełniać wskazane w nim rubryki.
We wszystkich przetargach wszczętych do 10 grudnia stosuje się dotychczasowe wzory protokołów.
[i][b]Podstawa prawna: [/b][link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=380348]rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 26 października 2010 r., DzU nr 223, poz. 1458[/link][/i]