[b]Jakie jest w 2009 r. cło i akcyza na auta osobowe importowane spoza UE, a konkretnie ze Stanów Zjednoczonych? Podobno nowe, podniesione stawki podatku akcyzowego, obowiązują od 1 marca 2009 r.[/b]
Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje wyższa stawka podatku akcyzowego na samochody osobowe o pojemności skokowej silnika powyżej 2000 cm. sześć. Dotyczy to wszystkich samochodów przed pierwszą rejestracją w kraju - zarówno nowych aut kupionych w kraju, jak i samochodów sprowadzonych do Polski z innego kraju Unii Europejskiej czy spoza niej. [b]Stawka na takie auta wynosi obecnie 18,6 proc.[/b] (do końca 2008 r. -13,6 proc.).
Podwyżka opodatkowania najpierw została wprowadzona rozporządzeniem ministra finansów, a od 1 marca 2009 r. - utrzymała ją stawka podatku zapisana w nowej ustawie o podatku akcyzowym, która właśnie z początkiem marca zaczęła obowiązywać.
Co ważne, [b]zmianie nie uległa stawka podatku na samochody z mniejszymi silnikami. Te, tak jak do tej pory, są opodatkowane akcyzą w wysokości 3,1 proc.[/b]
Pocieszające może być to, że kolejna podwyżka akcyzy w tym roku jest mało prawdopodobna, ponieważ stawka akcyzy została wpisana do ustawy (dotychczas była zapisana w rozporządzeniu, które wydawał minister finansów) i zmiana jej wymaga uruchomienia długotrwałego procesu legislacyjnego - od przygotowania projektu, poprzez uchwalenie ustawy (tj. nowelizacji), na podpisaniu przez prezydenta i opublikowaniu w Dzienniku Ustaw kończąc.
Zamierzając sprowadzić samochód ze Stanów Zjednoczonych należy dobrze skalkulować całe przedsięwzięcie. Koszt nie ograniczy się bowiem jedynie do kupna auta za oceanem, ale i jego przewiezienia i zarejestrowania.
[b]Skoro więc samochód będzie kupiony poza Unią Europejską, to trzeba liczyć się z koniecznością zapłaty cła, akcyzy i podatku VAT.[/b] Najpierw jednak trzeba ustalić tzw. wartość celną, która powiększona o kwotę cła posłuży do obliczenia kwoty podatku akcyzowego od sprowadzonego samochodu osobowego. Dopiero od wartości celnej powiększonej o kwotę cła i kwotę podatku akcyzowego naliczyć należy podatek VAT.
Stawki celne obowiązujące przy imporcie samochodów do Polski i innych krajów UE znajdują się w Taryfie Celnej Wspólnot Europejskich. [b]Generalnie samochody osobowe importowane do UE z USA, Chin, Japonii czy chociażby Korei obciążone są stawką celną w wysokości 10 proc.[/b] Co ważne, stawka ta nie jest uzależniona ani od pojemności i rodzaju silnika, ani od wieku auta.
Dobrze jest jednak zawczasu sprawdzić, czy takie cło faktycznie musimy zapłacić, ponieważ [b]Unia Europejska zawarła z niektórymi państwami tzw. umowy preferencyjne, na podstawie których cło na samochody osobowe zostało obniżone 0 proc[/b]. Tak jest w przypadku aut sprowadzanych ze Szwajcarii, Turcji czy Mołdawii.
Kalkulując koszt kupna i sprowadzenia pojazdu do Polski nie można zapominać, że do wydatków, które trzeba będzie ponieść z tego tytułu, a o których już wspominaliśmy, [b]dojdzie jeszcze opłata recyklingowa oraz koszty rejestracji takiego auta w kraju.[/b]