Obowiązująca od 24 października nowelizacja [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=247401]prawa zamówień publicznych[/link] (dalej: pzp) wprowadziła dwie zmiany, które mają istotny wpływ na procedury konkursowe.

[srodtytul]Dwa terminy[/srodtytul]

Pierwsza dotyczy art. 119 regulującego terminy składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie. Tak jak do tej pory ustawa reguluje wyłącznie minimalne terminy składania tych wniosków, nie odnosi się natomiast w żaden sposób do terminów składania prac konkursowych. Te ostatnie organizatorzy konkursu wyznaczają swobodnie, kierując się przede wszystkim specyfiką przedmiotu konkursu.

[b]Dotychczas minimalny termin na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie wynosił 21 dni. Teraz jest on uzależniony od wartości konkursu.[/b] Poniżej tzw. progów unijnych termin nie może być krótszy niż siedem dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych.

W konkursach, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne, termin ten musi wynosić co najmniej 21 dni od dnia przekazania ogłoszenia do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.

[srodtytul]Środki ochrony prawnej[/srodtytul]

Drugą zmianą jest uchylenie art. 179 ust. 1b pzp, zgodnie z którym środki ochrony prawnej nie przysługiwały wobec rozstrzygnięcia sądu konkursowego w zakresie oceny prac konkursowych oraz wyboru najlepszych prac konkursowych.

Jednocześnie nowe przepisy doprecyzowały zakres przedmiotowy środków ochrony prawnej, wprowadzając zmianę do przepisu art. 180 ust. 1 pzp. Zgodnie z jego nowym brzmieniem [b]protesty można wnosić wobec treści ogłoszenia o zamówieniu, ogłoszenia o konkursie, postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, regulaminu konkursu, czynności podjętych przez zamawiającego w postępowaniu lub konkursie oraz w przypadku zaniechania przez zamawiającego czynności, do której jest na podstawie ustawy zobowiązany.[/b]

Zmianę należy ocenić pozytywnie. Nie wprowadza ona żadnej istotnej nowości, natomiast w sposób klarowny przesądza, od czego przysługują protest, odwołanie i skarga.

[srodtytul]Rozstrzygnięcia sądu nie do podważenia...[/srodtytul]

Uchylenie przepisu art. 179 ust. 1b pzp nie wprowadza żadnej merytorycznej zmiany w przepisach. W szczególności nie oznacza, że po 24 października można wnosić środki ochrony prawnej wobec rozstrzygnięć sądu konkursowego w zakresie oceny prac konkursowych czy wyboru najlepszych prac konkursowych. Znajduje to swoje uzasadnienie w specyfice konkursu i szczególnej roli, jaką odgrywa w nim sąd konkursowy. Składa się on z osób posiadających kwalifikacje umożliwiające ocenę zgłoszonych prac konkursowych i jest powołany do dokonania niezależnej – opartej na dużej wiedzy fachowej oraz doświadczeniu zawodowym i życiowym jej członków – oceny prac konkursowych i wyboru najlepszych z nich.

[srodtytul]...ale decyzje zamawiającego już tak[/srodtytul]

Rozstrzygnięcie sądu konkursowego jest co do zasady niewzruszalne, pod warunkiem zgodności z przepisami ustawy i regulaminem konkursu. Za zgodność konkursu z przepisami ustawy i regulaminem konkursu odpowiada kierownik zamawiającego – może on konkurs nawet unieważnić. W związku z tym protest można wnieść wobec czynności podejmowanych przez zamawiającego, ale nie przez sąd konkursowy.

[b]Przepisy wyraźnie odróżniają rozstrzygnięcie konkursu (dokonuje go sąd konkursowy) od ustalenia wyników konkursu (za co odpowiada organizator konkursu, tj. zamawiający). Rozstrzygnięcie konkursu jako czynność sądu konkursowego nie może być przedmiotem protestu, za to ustalenie wyników konkursu – jak najbardziej.[/b]

[srodtytul]Ogłoszenie można zmienić[/srodtytul]

Warto też zwrócić uwagę na zmianę w zakresie ogłoszeń. Ustawa nowelizująca wprowadziła możliwość dokonywania zmian ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych lub publikowanych w Dzienniku Urzędowym UE. Stosownie do przepisów art. 11 ust. 4 i art. 12 ust. 4 pzp zamawiający (organizator konkursu) może zmieniać ogłoszenia (m.in. o konkursie):

- zamieszczając ogłoszenie o zmianie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych,

- przekazując do publikacji w Dzienniku Urzędowym UE ogłoszenie dodatkowych informacji, informacji o niekompletnej procedurze lub sprostowania.

Zmiana treści ogłoszenia stosownie do art. 12a pzp skutkuje obowiązkiem przedłużenia terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminu składania ofert, jeżeli jest to konieczne lub zmiana jest istotna. Przepis art. 12a pzp dotyczy jednak wyłącznie ogłoszeń o zamówieniu. W związku z tym [b]ogłoszenie o konkursie może podlegać zmianom[/b] (w art. 11 ust. 4 i art. 12 ust. 4 pzp mowa o „ogłoszeniach”), [b]lecz zmiany te nie będą skutkowały obowiązkiem przedłużenia terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w konkursie[/b] (art. 12a pzp dotyczy wyłącznie „ogłoszeń o zamówieniu”).

Brak obowiązku nie oznacza oczywiście zakazu przedłużania pierwotnego terminu. Organizatorzy konkursu powinni zawsze ocenić, czy zmiana ogłoszenia o konkursie nie wymaga przedłużenia terminu składania wniosków. W celu zapewnienia pełnej transparentności postępowania konkursowego zalecać należy także zamieszczanie informacji o zmianach ogłoszenia o konkursie w siedzibie zamawiającego i na jego stronie internetowej.

[i]Autorka jest ekspertem w Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o.[/i]