Tak uznał [b]dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w [link=http://www.rp.pl/artykul/201928.html]interpretacji z 1 października 2008 r. (nr IPPP2/443-169/07-7/BM)[/link][/b].

Zdaniem fiskusa to do ustawodawcy należy kształtowanie systemu podatkowego. Ma prawo określać, jakie warunki musi spełniać dany pojazd, aby powstało prawo do skorzystania z odliczenia częściowego lub w pełnej wysokości. Oznacza to, że o kwestii, czy dany samochód spełnia warunki pozwalające jego właścicielowi skorzystać z prawa do odliczenia, decydują wyłącznie przepisy. Pod warunkiem oczywiście, że nie są sprzeczne z unormowaniami prawa unijnego. A zdaniem organu podatkowego te przepisy są zgodne z art. 17 ust.6[b] VI dyrektywy (obecnie art. 176 dyrektywy 2006/112/WE)[/b].

Podatnik (spółka), który wystąpił z wnioskiem o interpretację, chciał wiedzieć, czy po 1 maja 2004 r. miał prawo do odliczenia VAT od paliwa do samochodów, które spełniały warunki do odliczenia przed 1 maja 2004 r.

Spółka sprzedaje produkty medyczne i sama rozwozi je po kraju. Część z jej samochodów po 1 maja 2004 r. spełnia warunki odliczenia VAT od paliwa przewidziane w art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy, która obowiązywała do końca kwietnia 2004 r., tj. posiada świadectwo homologacji jako samochód ciężarowy oraz dopuszczalną ładowność nie mniejszą niż 500 kg.

Podatnik twierdzi, że może odliczyć VAT, bo art. 88 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT są niezgodne z art. 168 pkt (a) oraz art. 176 [b]dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r[/b]. A skoro tak, to wprowadzenie w dniu akcesji nowych ograniczeń odliczenia VAT stanowiło środek specjalny. Polska nie wystąpiła jednak dotychczas do Komisji o możliwość skorzystania ze środka specjalnego w postaci ograniczenia odliczenia VAT od paliwa do samochodów osobowych i niektórych innych pojazdów samochodowych (art. 395 [b]dyrektywy 2006/112/WE)[/b]. Tym samym nie ma, zdaniem podatnika, podstawy prawnej do ograniczenia odliczenia VAT przy zakupie paliw. Podobny pogląd wyraził [b]Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w postanowieniu z 17 maja 2007 r. (I SA/Kr/603/03) oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 4 kwietna 2007 r. (I SA/Wr/1852/06)[/b].

Opinii tej nie podzielił jednak organ podatkowy. Uznał, że ustawa o VAT oraz traktat akcesyjny weszły w życie i zaczęły obowiązywać w tym samym momencie, tj. od 1 maja 2004 r. O[b]graniczenie zaś odliczenia wynikające z art. 86 i art. 88 ustawy o VAT było przewidziane w prawie polskim przed datą przystąpienia do UE.[/b] Jak bowiem twierdzi fiskus, tekst ustawy z 11 marca 2004 r. został ogłoszony 5 kwietnia 2004 r., [b]a zatem sporne uregulowania z art. 86 i art. 88 ustawy zostały już przewidziane w jej treści, co stanowiło formalne wypełnienie wymagań art. 17 ust. 6 VI dyrektywy, który pozwala zachować ograniczenia sprzed dnia przystąpienia do UE.[/b]