Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy o odpadach prowadzący ewidencję odpadów muszą co roku sporządzić na odpowiednim formularzu zbiorcze zestawienie danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów. Przesyłają je do końca marca marszałkowi województwa.
Z nowego rozporządzenia w sprawie zakresu informacji i wzoru formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień danych wynika, że śmiecie trzeba będzie teraz dzielić na te zebrane z gospodarstw domowych i pozostałe.
Nie wystarczy też określić masę odpadów ogółem, trzeba będzie podać zawartość suchej masy. Marszałek województwa będzie chciał też więcej się dowiedzieć na temat odzysku odpadów. Wyróżnić trzeba więc będzie te, które poddano odzyskowi w instalacjach i poza nimi. Dodatkowa rubryka dotyczy odpadów przekazanych do wykorzystania osobom fizycznym i instytucjom na ich własne potrzeby. Podobnie trzeba będzie opisywać odpady przeznaczone do unieszkodliwienia.
Na nowych formularzach będą przekazywać dane także ci przedsiębiorcy (i inne podmioty), którzy mają instalacje do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, jak również składowiska, spalarnie lub współspalarnie.Nowe rozporządzenie, podobnie jak poprzednie, zawiera formularz, który wypełniają wytwórcy komunalnych osadów ściekowych.
Choć druk wydaje się na pierwszy rzut oka zbliżony do dotychczasowego, to wymaga wypełnienia z większą niż do tej pory dokładnością. Na przykład w rubryce “Miejsce stosowania osadów” trzeba było do tej pory podać nazwę województwa, powiatu lub gminy.
Na nowym formularzu w analogicznym miejscu takie dane nie wystarczą. Trzeba będzie podać numer działki i numer obrębu geodezyjnego. Ma to utrudnić wywożenie osadów ściekowych w miejsca do tego nieprzeznaczone. Nie obędzie się też bez podania typu gleby oraz celu, dla jakiego osady się stosuje – np. pod uprawę roślin przeznaczonych do konsumpcji bądź na pasze, do rekultywacji gruntu czy do produkcji roślin, z których zostanie wytworzony kompost.
Zbiorcze zestawienia danych, tak jak do tej pory, przekazuje się marszałkowi województwa właściwemu ze względu na miejsce wytwarzania, zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy. Na podstawie m.in. zebranych danych marszałek województwa prowadzi wojewódzką bazę danych dotyczącą wytwarzania i gospodarowania odpadami oraz przygotowuje wojewódzki raport na ten temat.
[i][b]Podstawa prawna:[/b]
- [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185887]rozporządzenie ministra środowiska z 25 maja 2007 r. w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień danych (DzU z 2007 r. nr 101, poz. 686)[/mail].[/i]