Ministerstwo Sprawiedliwości uzasadniając potrzebę podjęcia prac legislacyjnych nad ww. ustawą wskazywało nie tylko na konieczność zwiększenia przejrzystości oraz efektywności wymiany informacji w sprawach podatkowych i dostosowania w tym zakresie polskiego systemu do wymagań OECD, lecz również na konieczność umożliwienia organom administracji podatkowej uzyskiwania informacji o udziałowcach spółek akcyjnych oraz komandytowo – akcyjnych dysponujących akcjami „na okaziciela".
W związku z tym najistotniejsze zmiany w projekcie skupiają się wokół wprowadzenia obligatoryjnej dematerializacji, czyli dokonanie zmiany formy akcji z papierowej na zapis w systemie teleinformatycznym) akcji na okaziciela i fakultatywnej dematerializacji akcji imiennych spółek akcyjnych i spółek komandytowo-akcyjnych, które nie podlegają obowiązkowej dematerializacji w rozumieniu przepisów ustawy o ofercie publicznej i ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, wprowadzeniu obowiązku przekształcenia akcji na okaziciela na akcje imienne w razie woli zachowania akcji w postaci dokumentowej (niezdematerializowanej) oraz na stworzeniu rejestru akcjonariuszy, w którym ujawniane będzie przysługiwanie praw z akcji niemających formy dokumentu.