Jak unijna dyrektywa o poufności wpłynie na relacje w stosunkach pracy

zmiany | Przepisy unijne ustanawiają bardziej rozbudowaną i szczegółową definicję tajemnicy przedsiębiorstwa. Domagają się też uregulowania ochrony tzw. sygnalistów, czyli pracowników alarmujących o nieprawidłowościach w zakładzie.

Publikacja: 22.09.2016 05:50

Jak unijna dyrektywa o poufności wpłynie na relacje w stosunkach pracy

Foto: 123RF

5 lipca 2016 r. weszła w życie dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem (dalej: dyrektywa). Choć zasadniczo jest adresowana do przedsiębiorców i określa ich obowiązki oraz zakazy dotyczące ochrony tajemnic przedsiębiorstwa, to wkracza też w relacje pracownik – pracodawca.

Nie ulega bowiem wątpliwości, że prawie każdy zakład ma unikalne know-how, w tym tajemnice przedsiębiorstwa. Z kolei ich ochrona jest jednym z podstawowych obowiązków pracownika wskazanych w art. 100 kodeksu pracy. Co więcej, jednym z celów dyrektywy jest próba znalezienia odpowiedniej równowagi między ochroną know-how i tajemnic przedsiębiorstwa a utrzymaniem mobilności pracowników i poprawą konkurencyjności gospodarki Unii Europejskiej.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki