Sąd wyjaśnił jak rozliczyć VAT przy współpracy barterowej z influencerami

Przekazanie obuwia influencerom w ramach współpracy barterowej, w zamian za ich reklamę np. w mediach społecznościowych, podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych - wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie.

Publikacja: 11.10.2023 12:49

Sąd wyjaśnił jak rozliczyć VAT przy współpracy barterowej z influencerami

Foto: Adobe Stock

mat

Wyrok został wydany na kanwie wniosku o interpretację, z jaką wystąpiła spółka, która zajmuje się sprzedażą markowego obuwia. Aby zareklamować swoje produkty rozpoczęła współpracę z influencerami. W zamian za otrzymane obuwie, zobowiązują się oni do świadczenia ekwiwalentnego w postaci usługi reklamowej np. w mediach społecznościowych.

Spółka była przekonana, że przy takiej współpracy przysługuje jej prawo do odliczenia VAT, bo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a nabywane towary lub usługi mają związek z jej czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie uważa, że nie ma obowiązku naliczenia podatku z tytułu przekazania obuwia. Jej zdaniem nie dokonuje bowiem nieodpłatnego przekazania towaru firmy. Transakcja ta nie stanowi darowizny, ani nagrody. W transakcji występuje pełna ekwiwalentność potwierdzona regulaminem.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy
Prawo w firmie
Należyta staranność to nie bat na przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo w firmie
Czy kupowanie fałszywych opinii w internecie da korzyści podatkowe?