Kiedy powołanie się na kodeks cywilny może wprowadzać konsumenta w błąd

Zastrzeżenie w umowie, że klientowi wolno odstąpić od kontraktu na podstawie art. 395 k.c., gdy właściwa powinna być ustawa o prawach konsumenta, jest przykładem nieuczciwej praktyki rynkowej.

Publikacja: 28.01.2015 01:00

Kiedy powołanie się na kodeks cywilny może wprowadzać konsumenta w błąd

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy przedsiębiorca zawiera z klientami umowy poza lokalem swojej firmy, a cena, jaką ma zapłacić konsument, przekracza 50 zł. W takim przypadku przedsiębiorca ma bowiem obowiązek stosować ustawę o prawach konsumenta (DzU z 2014 r., poz. 827). I chociaż kodeks cywilny w art. 395 rzeczywiście przewiduje możliwość wprowadzenia prawa do odstąpienia od umowy, to tutaj tej ścieżki nie wolno zastosować. A to dlatego, że rozwiązania kodeksowe i z ustawy o prawach konsumenta są inne.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne