Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju rozesłało w środę do konsultacji społecznych projekt nowej ustawy o pracy na statkach morskich.
Projekt przewiduje pilną implementację do polskich przepisów międzynarodowej konwencji o pracy na morzu (tzw. konwencja MLC), która ustala minimalne wymagania dotyczące pracy marynarzy.
Po zmianach ponad 35 tys. polskich marynarzy zyska lepszą ochronę związaną z warunkami i czasem pracy na statkach morskich, z uwzględnieniem specyfiki takiego zatrudnienia.
Przykładowo, w razie odmowy pracy na statku udającym się w rejon konfliktu zbrojnego marynarzowi będzie przysługiwało świadczenie w wysokości jego jednomiesięcznej pensji.
Marynarz będzie mógł też zerwać taką umowę bez przewidzianych w przepisach okresów wypowiedzenia z ważnego powodu rodzinnego lub innej nagłej konieczności.
Konwencja MLC przewiduje ponadto lepszą ochronę czasu pracy marynarzy. Maksymalnie będą oni mogli pracować 14 godzin na dobę i 72 godziny na tydzień. Minimalny czas odpoczynku nie będzie mógł być krótszy niż dziesięć godzin na dobę i 77 godzin w tygodniu.
Międzynarodowe normy są mniej korzystne dla marynarzy od polskich przepisów, które przewidują możliwość pracy przez maksymalnie 48 godzin tygod-?niowo i prawo do odpoczynku przez co najmniej 11 godzin na dobę oraz 87 godzin tygodniowo.
Niższy będzie także dodatek za dodatkową pracę wymuszoną np. koniecznością udzielenia pomocy innemu statkowi na morzu, który znalazł się w zagrożeniu. W takiej sytuacji marynarz dostanie dodatek za nadgodziny w wysokości tylko 25 proc. jego standardowej stawki wynagrodzenia.
W myśl polskiego kodeksu pracy natomiast te dodatki wynoszą 50 i 100 proc. stawki w zależności od tego, czy dodatkowa praca odbywała się w dzień powszedni czy w święto.
Etap legislacyjny: konsultacje społeczne