„Kreatywna Europa" to jeden z nowych ramowych programów Unii Europejskiej na lata 2014–2020. Jest przeznaczony dla wszystkich państw UE oraz Islandii, Norwegii, Bośni i Hercegowiny, a także Albanii, Czarnogóry, Macedonii, Mołdawii, Serbii, Turcji, Gruzji w komponencie kultura.

Program składa się z trzech części (komponentów). Są to: media, kultura i część międzysektorowa. Największy z nich – media – prawie w całości przeznaczony dla przedsiębiorstw jest podzielony na 14 obszarów dotacyjnych, m.in.: gry wideo, TV programming, dostęp do rynków czy festiwale filmowe. Kultura oferuje cztery obszary grantowe (projekty współpracy europejskiej, sieci europejskie, tłumaczenia literackie i platformy europejskie), a część międzysektorowa dzieli się na dwie odnogi: nagrody UE i europejska stolica kultury oraz instrument finansowy (ruszy dopiero w 2016 r.).

Media dla firm

Z punktu widzenia przedsiębiorców najciekawszy jest niewątpliwie komponent media. W zależności od obszaru wsparcia kierowany jest m.in. do producentów filmów i gier komputerowych, dystrybutorów, organizatorów szkoleń, festiwali filmowych, targów branżowych, wydarzeń rozwijających widownię filmów europejskich, twórców platform internetowych przeznaczonych dla profesjonalistów z branży audiowizualnej czy kin promujących filmy europejskie. Wymienione podmioty, wnioskując o dotacje, muszą mieć zarejestrowaną działalność oraz doświadczenie w dziedzinie, w ramach której składają aplikacje, z wyjątkiem festiwali filmowych, edukacji filmowej czy warsztatów, gdzie wnioskować mogą również zarejestrowane fundacje i stowarzyszenia.

Dobry początek

Program wystartował w tym roku i odbyły się już pierwsze konkursy w częściach media i kultura. Z sukcesem wystartowały w nich polskie firmy i instytucje. Te pierwsze w komponencie media zdobyły dotacje na 42 projekty, np. spółka 11 BIT pozyskała 148,7 tys. euro na projekt „Industrial" w obszarze gier wideo, a Wajda Studio 143 tys. euro na projekt „Ekran+" w obszarze szkoleń dla profesjonalistów branży audiowizualnej.

– Polscy profesjonaliści z sektorów filmowego, kultury i kreatywnych aktywnie realizują europejskie projekty oparte na współpracy transnarodowej. Największym zainteresowaniem cieszą się obszary dofinansowań z sektora audiowizualnego, takie jak organizacja europejskich festiwali filmowych, dystrybucja filmów europejskich, rozwój projektów filmowych i gier wideo oraz projekty współpracy w sektorach kultury i kreatywnych – mówi „Rzeczpospolitej" Małgorzata Kiełkiewicz, dyrektor biura programu „Kreatywna Europa". – Od początku br. z komponentu media dofinansowanie uzyskały 42 projekty na kwotę 2 397 920 euro. Na kolejne wyniki naborów czekamy, więc do końca roku kwota ta jeszcze wzrośnie – dodaje.

Polacy zdobyli również granty z komponentu kultura, w którym o dotacje mogą się ubiegać instytucje i organizacje zarówno publiczne, jak i prywatne aktywnie działające w sektorach kultury i/lub kreatywnym od minimum dwóch lat. Dofinansowanie pozyskały m.in.: Akademia Teatralna im. Zelwerowicza w Warszawie, Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku czy Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. – W ramach komponentu kultura polscy beneficjenci uczestniczą głównie w projektach europejskich jako partnerzy, ale w tym roku dofinansowanie uzyskał projekt, którego liderem jest Fundacja Vox Artis Promocja Sztuki Współczesnej – podkreśla Kiełkiewicz.

Krajowy punkt informacyjny w Warszawie

W Polsce program „Kreatywna Europa" jest reprezentowany przez biuro Creative Europe Desk Polska. Promuje ono program wśród polskich firm i instytucji, udzielając informacji ?o możliwościach pozyskania dofinansowania, terminach składania wniosków o dotacje oraz warunkach ubiegania się ?o nie. Personel biura pomaga też wnioskodawcom w wyborze odpowiedniego schematu dofinansowania i wypełnianiu aplikacji pod względem formalnym. Biuro prowadzi też stronę internetową poświęconą programowi: www.kreatywna-europa.eu. Zainteresowani programem mogą też zapisać się na prenumeratę specjalnego newslettera, który zawiera m.in. informacje o wezwaniach do składania wniosków ?o dotacje. Biuro prowadzi ?też fanpage na Facebooku.