Konfederacja Lewiatan przeprowadziła badania wśród mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, z których wynika, że w latach 2009–2011 niemal co trzecie (31 proc.) skorzystało z leasingu, zapewniając sobie w ten sposób dostęp do samochodu, maszyn i urządzeń. Leasing umożliwia korzystanie z aktywów trwałych, jednocześnie zwalniając fundusze na działalność operacyjną, pozwalając firmom zachować płynność finansową. – W 2000 roku jedynie 13,7 proc. przedsiębiorstw przemysłowych deklarowało, że korzysta z leasingu, a w 2014 wskaźnik ten wzrósł do 30,9 proc. ?– podkreśla wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu Wojciech Rybak.
Z leasingu najchętniej korzystają firmy średnie – blisko dwie trzecie to leasingobiorcy. Jednak w liczbach bezwzględnych wśród podmiotów korzystających z leasingu najwięcej jest mikrofirm, zatrudniających od jednej do dziewięciu osób. Stanowią one 60 proc. wszystkich przedsiębiorstw w Polsce, a wśród nich z leasingu korzysta 28 proc.
Ostatnie lata pokazały, że przeciętny leasingobiorca to firma prowadząca działalność produkcyjną, działająca w ochronie zdrowia i pomocy społecznej lub w transporcie, średniej wielkości, działająca na rynku 6–11 lat, której właściciel i osoba zarządzająca ma wyższe wykształcenie i jest mężczyzną.
31 procent małych i średnich spółek korzysta z leasingu
Z badania Konfederacji Lewiatan wynika, że z leasingu korzystają firmy nastawione na rozwój – prawie 50 proc. firm w tej grupie to przedsiębiorstwa, których celem strategicznym jest wzrost sprzedaży, wzrost udziału w rynku, wzrost zysku. W grupie firm niekorzystających z leasingu stanowią one 30 proc. Prawie 40 proc. leasingobiorców (firm, które korzystały z leasingu w latach 2009–2013 i/lub korzystają w 2014 r.) inwestuje w 2014 r. W grupie MMŚP niekorzystających z leasingu inwestuje 16 proc.
Leasingobiorcy definiują swoje priorytety biznesowe jako działanie w długim okresie, oparte na planach strategicznych, z wykorzystaniem środków obcych, inwestowaniem w innowacje produktowe i ekspansją zagraniczną. W grupie leasingobiorców tych ostatnich jest 20 proc., podczas gdy w grupie MMŚP niekorzystających z leasingu jest ich tylko 4,4 proc.