Wypowiedzieliśmy pracownikowi umowę ?z powodu likwidacji zakładu pracy. ?Okres wypowiedzenia został skrócony ?z trzech do dwóch miesięcy. Ma upłynąć w dniu, w którym zakończy się funkcjonowanie firmy. Czy skrócenie tego okresu było zgodne ?z prawem? - pyta czytelnik.

Jeżeli doszło do likwidacji pracodawcy, skrócenie trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia było zgodne z prawem. Jednak pracownik powinien otrzymać wynagrodzenie za pozostały czas.

W razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy nie stosuje się ?art. 38, 39 i 41 kodeksu pracy ani przepisów szczególnych dotyczących ochrony pracowników przed wypowiedzeniem ?lub rozwiązaniem umowy o pracę (art. 41

1

§ 1 k.p.). Przepis ten uchyla w stosunku ?do pracowników likwidowanego albo postawionego w stan upadłości pracodawcy przepisy o:

- ?obowiązku konsultacji zamiaru wypowiedzenia ze związkiem zawodowym,

- ?szczególnej ochronie pracowników ?w okresie przedemerytalnym oraz ?w czasie urlopu i usprawiedliwionej nieobecności w pracy oraz

- ?ochronie wynikającej z przepisów szczególnych, innych niż k.p.

Zgodnie z art. 36

1

k.p., jeżeli powodem wypowiedzenia pracownikowi umowy zawartej na czas nieokreślony jest ogłoszenie upadłości lub likwidacji zakładu ?albo inne przyczyny niedotyczące pracowników, pracodawca może – w celu wcześniejszego zakończenia zatrudnienia – skrócić okres trzymiesięcznego wypowiedzenia, najwyżej jednak do miesiąca. ?W takim przypadku podwładnemu przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia.

Czas, za który przysługuje to odszkodowanie, wlicza się osobie pozostającej wtedy bez pracy do okresu zatrudnienia.

Wspomniany już art. 41

1

§ 2 k.p. daje każdej ze stron stosunku pracy – w razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy – możliwość rozwiązania ?za dwutygodniowym wypowiedzeniem umowy o pracę zawartej na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy. Dotyczy to każdej takiej umowy, niezależnie od czasu, na jaki została zawarta. Bez znaczenia jest też, czy zawiera ona klauzulę o dopuszczalności dwutygodniowego wypowiedzenia.

Pracodawca, który likwiduje zakład pracy (chodzi o faktyczną likwidację działalności, a nie przejście firmy na inny podmiot), nie może skrócić okresu wypowiedzenia umowy poniżej terminów określonych w k.p. W przypadku pracownika, dla którego kodeks przewiduje trzymiesięczny okres wypowiedzenia, wymówienie musi trwać przynajmniej miesiąc, a w stosunku do umów ?terminowych – co najmniej dwa tygodnie.

podstawa prawna: – art. 36

1

§ 1, art. 41

1

kodeksu pracy – ustawa z 26 czerwca 1974 r. (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)