ITI Neovision – wprowadzając ofertę nc+ oraz informując o jej warunkach złamała prawo – uznał urząd antymonopolowy i nakazał natychmiastowe usunięcie skutków zakwestionowanych działań wobec abonentów. Klienci mogą kontynuować umowy na dotychczasowych warunkach.

Spółka musi wypełnić liczne obowiązki informacyjne, a za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów zapłacić blisko 11 mln zł. Decyzja nie jest prawomocna i przedsiębiorca może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jednak do czasu wydania wyroku i tak będzie musiał dopełnić pewnych formalności. Wynika to z nadania decyzji urzędu antymonopolowego rygoru natychmiastowej wykonalności.

Skargi konsumentów

Sprawą wprowadzenia nowej oferty i zmianami umów, jakie z tego wynikały, żyła cała Polska, a fora internetowe roiły się od wpisów na ten temat. I właśnie w odpowiedzi na liczne sygnały napływające od abonentów telewizji n, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie. Wątpliwości urzędu wzbudziły działania spółki dotyczące wprowadzenia oferty nc+, polegające na zmianie warunków umów o świadczenie usług dostępu do programów telewizji satelitarnej w zakresie ceny usługi, pakietu programowego oraz okresu na jaki umowa została zawarta.

Analiza zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wykazała, że ITI Neovision jednostronnie zmieniając umowy zawarte z abonentami telewizji n złamała prawo. Zdaniem urzędu treść zawartych z abonentami umów nie stanowiła podstawy do dokonania takiej zmiany, a informując o tym konsumentów spółka naruszyła dobre obyczaje, wprowadzając ich w błąd. Ponadto jednostronna zmiana warunków umowy naruszała dobre obyczaje, gdyż dotyczyła również umów zawartych na czas oznaczony.

Nierzetelne informowanie

UOKiK zakwestionował również sam sposób przekazywania informacji konsumentom o zmianie umowy oraz zbyt krótki termin na złożenie rezygnacji z automatycznego przejścia na ofertę nc+. Chodziło o to, że redakcja pisma skierowanego do abonentów oraz sposób prezentacji nowych warunków wprowadzały w błąd konsumentów. Zdaniem urzędu nawet rozważni konsumenci mogli nie dostrzec informacji o zmianie warunków zawartych w piśmie prezentującym głównie ofertę programową nowego operatora.

Skutkiem tego nie mogli oni świadomie zdecydować o wyborze najkorzystniejszej oferty. Niezgodne z prawem były również przewidziane przez spółkę zbyt krótkie terminy na podjęcie decyzji co do przyszłej umowy. Jednocześnie w przypadku braku odpowiedzi ze strony konsumenta następowało niezgodne z prawem automatyczne zastępowanie starej oferty nową.

>Złamane przepisy

Zgodnie z art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007r. nr 50, poz. 331 ze zm.) zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

W myśl ustępu 3 przykładem takiego działania jest stosowanie nieuczciwej praktyki rynkowej lub czynów nieuczciwej konkurencji. Z kolei, jak stanowi art. 4 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007r. nr 171, poz. 1206), praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.

Najważniejsze dla abonentów

Co wynika z decyzji dla dotychczasowych klientów? Zgodnie z rygorem natychmiastowej wykonalności i treścią decyzji (DDK 1/2013, dostępna na stronie www.uokik.gov.pl), przedsiębiorca ma obowiązek usunąć trwające skutki naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w postaci:

- odstąpienia od dokonania zmiany warunków umów z dniem 1 maja 2013 r. wobec wszystkich konsumentów, którzy otrzymali pisma informujące o zmianie warunków umów, a nie wypowiedzieli umów zgodnie z przysługującym im prawem,

- poinformowania na piśmie konsumentów, którzy otrzymali pismo informujące o zmianie warunków umów, a nie wypowiedzieli umów, że pismo informujące o zmianach warunków umowy, które wcześniej otrzymali, nie wywołuje żadnych skutków prawnych oraz, że będą im świadczone usługi telewizyjne na dotychczasowych warunkach umownych do końca oznaczonego okresu wynikającego z dotychczas obowiązującej umowy zawartej na czas oznaczony lub do czasu wyboru przez nich oferty nc+,

- poinformowania na piśmie konsumentów, którzy otrzymali pismo o zmianie warunków umów oraz wypowiedzieli obowiązujące ich umowy na skutek nieprzyjęcia zmian ich warunków, że do 31 maja 2013 r. mogą anulować swoje wypowiedzenie poprzez kontakt z ITI Neovision sp. z o.o. (centrum obsługi klienta lub punkt sprzedaży) oraz, że jeżeli anulują swoje wypowiedzenie, to będą im świadczone usługi telewizyjne na dotychczasowych warunkach umownych (obowiązujących przed wypowiedzeniem umowy) do końca oznaczonego okresu wynikającego z dotychczas obowiązującej umowy zawartej na czas oznaczony lub do czasu wyboru przez nich oferty nc+,

- poinformowania na piśmie konsumentów, którzy otrzymali pismo informujące o zmianie warunków umów oraz dokonali wyboru oferty nc+, że do 31 maja 2013 r. mogą odstąpić od wybranej oferty nc+, poprzez kontakt z ITI Neovision sp. z o.o. (centrum obsługi klienta lub punkt sprzedaży) oraz, że jeżeli odstąpią od wybranej oferty nc+, to będą im świadczone usługi telewizyjne na dotychczasowych warunkach umownych (obowiązujących przed dokonaniem wyboru oferty nc+) do końca oznaczonego okresu wynikającego z dotychczas obowiązującej umowy zawartej na czas oznaczony lub do czasu wyboru przez nich innej oferty nc+.