Jaworzno ogłosiło przetarg na przebudowę rynku, placu miejskiego i dochodzących do niego ulic. Jeden z wykonawców przewidział w harmonogramie robót, że rewitalizację ul. św. Barbary będzie wykonywał od marca do czerwca 2013 r. Spóźniłby się o rok. Specyfikacja zamówienia przewidywała bowiem, że ulica ma zostać wyremontowana do końca czerwca 2012 r. Zamawiający poprawił jednak tę ofertę i uznał ją za najkorzystniejszą.

Pozostali wykonawcy odwołali się do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Ich zdaniem zamawiający powinien odrzucić ofertę.

Izba przyznała im rację. Aby odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 prawa zamówień publicznych, powinna ona być niezgodna ze specyfikacją w sposób zasadniczy i nieusuwalny. Zamawiający może poprawić omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją, dotyczące istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. Poprawienie oferty nie może spowodować wytworzenia zupełnie odmiennego, nowego oświadczenia woli wykonawcy, np. dotyczącego oferowanego świadczenia czy wypełnienia go dodatkową treścią.

W rozpatrywanej przez izbę sprawie przesłanka nieistotności zmian nie została więc spełniona. Przesunięcie terminów wykonania remontu ulicy o rok byłoby zbyt daleko idącą zmianą – zarówno samego przebiegu, organizacji, jak i oddania oraz rozliczenia części robót. Dlatego, zdaniem KIO, takiej omyłki nie należało poprawiać.

Sygnatura akt: KIO 2810/11