Po wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Magoora
dużo przedsiębiorców skorzystało z możliwości zawarcia umowy leasingu samochodów z kratką i odliczenia całego VAT od rat. Wkrótce będą wykupywać te pojazdy. Niektórzy z pewnością pomyślą także o ich sprzedaży. W związku z tym pojawiają się liczne wątpliwości dotyczące rozliczeń VAT.
Świadczy o tym pytanie nadesłane przez jednego z czytelników. Wyjaśnia on, że w marcu 2011 zakończy się zawarta przez niego umowa leasingu operacyjnego samochodu z kratką. Przed 31 stycznia tego roku zarejestrował ją w urzędzie skarbowym.
Przysługiwało mu więc pełne odliczenie VAT od rat leasingowych. Ma jednak wątpliwości, czy będzie mógł w całości odliczyć VAT z faktury wykupu tego auta. Wyjaśnia, że umowa pozwala nabyć go za 10 tys. zł zł (plus 2300 zł VAT), pomimo że wartość rynkowa będzie wyższa.
Kolejne pytania dotyczą sprzedaży takiego pojazdu: czy będzie ona obciążona VAT, czy zwolniona od tego podatku, czy pojawi się obowiązek skorygowania VAT odliczonego w całości VAT od rat leasingowych?
W opisanej sytuacji podatnik może odliczać cały VAT od rat leasingowych. Dotyczy to również tych, które wynikają z faktur wystawionych w 2011 r. Prawo to przysługuje mu dzięki temu, że zarejestrował umowę leasingu w urzędzie skarbowym do końca stycznia 2011.
Wykupienie samochodu po zakończeniu umowy leasingu jest już jednak odrębną od usługi leasingu czynnością (dostawą towarów). Dlatego transakcja ta opodatkowana jest na zasadach obowiązujących w momencie jej zawarcia.
Jeśli samochód nie będzie spełniał warunków określonych w art. 3 ust. 2 nowelizacji ustawy o VAT (udokumentowanych zaświadczeniem wydanym przez okręgową stację kontroli pojazdów i adnotacją o spełnieniu tych wymagań w dowodzie rejestracyjnym ), to nabywca będzie miał jedynie ograniczone prawo odliczenia VAT. Oznacza to, że uwzględni tylko 60 proc. podatku naliczonego, nie więcej niż 6000 zł.
Kto odzyska cały VAT
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z 16 grudnia 2010 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (DzU nr 247, poz. 1652) do 31 grudnia 2012, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc.:
- kwoty podatku określonej w fakturze lub
- kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo
- kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6000 zł.
Ust. 2 tego przepisu mówi, że ograniczenie to nie dotyczy:
1.
pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2.
pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 proc. długości pojazdu; dla obliczenia tej proporcji przyjmuje się, że długość pojazdu to odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3.
pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4.
pojazdów samochodowych, które mają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5.
pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do ustawy nowelizującej;
6.
pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej dziesięciu osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
7.
przypadków gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.
Spełnienie wymagań określonych w pkt 1 – 4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Mówi o tym art. 3 ust. 3 ustawy nowelizującej.
Wykupienie auta według nowych zasad nie wpływa na wcześniej odliczony VAT od rat leasingowych. Nie ma powodu do korygowania uprzednio odliczonego w całości podatku naliczonego.
Nie ma tu też znaczenia to, że cena wykupu jest znacznie niższa od rynkowej. Po zakończeniu leasingu operacyjnego korzystający (leasingobiorca) może bowiem nabyć przedmiot umowy za stosunkowo niewielką kwotę i organy podatkowe nie mogą tego zakwestionować.
Czytaj też artykuły:
Czytaj więcej w serwisie o:
VAT od auta » Odliczenie VAT od samochodu, motocykla, paliwa » Leasing i najem
Zobacz cały poradnik: