Tak uważa Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy, odpowiadając na zgłoszoną przez nas wątpliwość dotyczącą np. kierowcy mechanika i odbywanych przez niego wyjazdów na polecenie szefa.
[srodtytul]Szofer w podróży[/srodtytul]
W prawie pracy istnieją dwie definicje delegacji służbowej, które odmiennie traktują różne profesje. Przy pewnych zawodach, np. łączonych stanowiskach, nie wiadomo, które reguły zastosować. Gdy kierowca mechanik jest bardziej szoferem, to wtedy przeważa ustawa o czasie pracy kierowców? A [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E4EBFC97378B218D4CC67323DEEDD649?id=173274]kodeks pracy[/link] wtedy, gdy wykonuje więcej zajęć mechanika?
Pierwsza definicja delegacji wynika z art. 77[sup]5[/sup] § 1[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B5E347C50E4D2860978BAD3D891C7A48?n=1&id=76037&wid=337521]kodeksu pracy[/link] i stosuje się ją do wszystkich zatrudnionych. Zgodnie z nią podróżą służbową jest każdy przypadek polecenia pracownikowi wykonania zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy pracownika.
U kierowców trudność w stosowaniu tej regulacji wynikała z tego, że ich miejsce pracy powinno obejmować obszar w znaczeniu geograficznym, na którym muszą wykonywać stale przewozy drogowe.
Tym samym od sposobu określenia w angażu miejsca świadczenia pracy zależało, czy szofer realizował ją w podróży służbowej, czy przemieszczał się jedynie na obszarze będącym jego miejscem wykonywania zadań.
Jednak [b]Sąd Najwyższy w uchwale z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08)[/b] stwierdził, że kierowca wykonujący przewozy zagraniczne w ogóle nie jest w podróży służbowej.
Aby umożliwić przyznawanie kierowcom świadczeń z delegacji, w art. 2 pkt 7 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E4EBFC97378B218D4CC67323DEEDD649?id=173274]ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.)[/link] wprowadzono nową definicję podróży służbowej, którą stosuje się wyłącznie do tej grupy zawodowej.
Podróżą kierowcy jest każdy wyjazd poza miejscowość, w której znajduje się siedziba, oddział, przedstawicielstwo lub filia pracodawcy, jeżeli wykonuje go na polecenie szefa i ma zrealizować zadanie przewozowe lub podjąć je w innej miejscowości.
[srodtytul]Jak wybrnąć[/srodtytul]
Przepisy nie ustanawiają zasad, na podstawie których jednoznacznie uda się rozstrzygnąć, który z zawodów przeważa u zatrudnionego na łączonej posadzie. Decyzja w tej sprawie należy do pracodawcy. Na taką interpretację wskazuje też GIP.
Natomiast Ministerstwo Infrastruktury, któremu zadaliśmy to samo pytanie o łączone posady i stosowanie do nich właściwych przepisów, odpowiada, że ustawa o czasie pracy kierowców odnosi się do szoferów pracowników wykonujących przewóz drogowy. A przy takim przewozie będącym podróżą służbową resort odwołuje się do definicji z art. 2 pkt 7 ustawy o czasie pracy kierowców.
[ramka][b]Zobacz [link=http://www.rp.pl/artykul/582113.html]Stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy z 17 grudnia 2010 r. w sprawie odbywania podróży służbowych przez zatrudnionych na łączonych stanowiskach (GPP-364-4560-96-1/10/PE/RP)[/link][/b]
[b]Zobacz [link=http://www.rp.pl/artykul/582111.html]Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury z 10 grudnia 2010 r. w sprawie stosowania definicji podróży służbowej do osób zatrudnionych na stanowisku kierowca mechanik[/link][/b][/ramka]