[b]Od 1 stycznia 2009 r. dofinansowanie na nowo przyjętych niepełnosprawnych przysługuje tylko, jeśli ich werbunek spowoduje wzrost zatrudnienia ogółem i zatrudnienia samych niepełnosprawnych. Są jednak wyjątki od tej zasady (tzw. efekt zachęty), dotyczące np. wygaśnięcia umowy o pracę. Oznacza to, że wówczas firma dostanie dofinansowanie. Czy rozwiązanie angażu okresowego z upływem czasu, na jaki go zawarliśmy, i nieprzedłużenie go możemy potraktować jako wygaśnięcie umowy? Czy otrzymamy wsparcie za nowego pracownika zatrudnionego zaraz po takim rozstaniu?[/b]

Owszem, od nowego roku dofinansowanie na nowo zatrudnionych pracowników (czyli przyjętych od 1 stycznia 2009 r.) przysługuje, gdy spowoduje to wzrost zatrudnienia ogółem i osób niepełnosprawnych w danym okresie sprawozdawczym w stosunku do poprzedzających go 12 miesięcy.

Przedstawmy tę kwestię na przykładzie zakładu, gdzie średnie zatrudnienie z poprzednich 12 miesięcy od stycznia do grudnia 2008 r. wynosi:

- ogółem 100 etatów,

- niepełnosprawnych 80 etatów.

Od 1 stycznia 2009 r. została zatrudniona jedna osoba niepełnosprawna. Średni stan zatrudnienia w tym miesiącu równa się zatem: ogółem 102 etaty, a niepełnosprawnych 81 etatów. Pracodawca wykazał wzrost zatrudnienia (tzw. efekt zachęty) i uzyska dofinansowanie za wszystkie 81 etatów.

W art. 26b ust. 4 i 5 ustawy zostały wliczone sytuacje stanowiące wyjątek od efektu zachęty. Znaczy to, że angażowi nowego pracownika w tych okolicznościach towarzyszy wypłata dofinansowania, nawet jeśli firma nie dowiedzie wzrostu zatrudnienia netto. Jednym z wyjątków jest właśnie rozwiązanie umowy o pracę, w tym okresowej. Nie jest to jednak wygaśnięcie umowy o pracę, które następuje zwykle z powodu śmierci pracownika lub pracodawcy albo aresztowania zatrudnionego. Z upływem terminu, na jaki ją zawarto, umowa okresowa ulega rozwiązaniu.

[ramka][b]Przykład 1[/b]

Pan Jerzy pracował na umowie na czas określony do 30 listopada 2008 r. Tego dnia umowa uległa zatem rozwiązaniu. Zakład zatrudnił na jego miejsce od 1 stycznia 2009 r. pana Pawła. Nowy pracownik nie musi przy tym objąć tej samej posady, co jego poprzednik. Po wyliczeniach okazało się, że pracodawca nie osiągnął efektu zachęty, czyli nie wygenerował wzrostu zatrudnienia.Mimo to ma prawo do dofinansowania wynagrodzeń pana Pawła.[/ramka]

Gdyby po rozwiązaniu z panem Jerzym umowy 30 listopada 2008 r. firma od 1 stycznia zawarła z nim znowu angaż, to też uzyskałaby za niego dofinansowanie bez konieczności wykazywania wzrostu zatrudnienia. Wynika tak z przepisów przejściowych noweli z 5 grudnia 2008 r. Według jej art. 2 jest to zbędne wobec zatrudnionych, na których otrzymywaliśmy już dofinansowania lub refundacje składek na starych zasadach, obowiązujących do końca 2008 r. (tzn. figurujących w ewidencji PFRON).

Dodatkowo w projekcie do nowego druku INF-D-P resort dopisał, że na osobę zatrudnioną 31 grudnia 2008 r. i niezarejestrowaną w ewidencji PFRON również po 1 stycznia 2009 r. dostajemy wsparcie bez udowadniania wzrostu zatrudnienia.

[ramka][b]Przykład 2[/b]

Pracownik pełnosprawny pozostawał w spółce w zatrudnieniu przez cały 2008 r., a od 1 lutego 2009 r. stanie się niepełnosprawny. Nie jest on nowo zatrudnionym pracownikiem i dlatego pracodawca uzyska dofinansowanie bez wykazywania wzrostu zatrudnienia. Oczywiście, jeśli taki przypis zostanie w nowym druku.[/ramka]