Nie mniej niż 10 proc. kosztów utworzenia i działalności warsztatów terapii zajęciowej muszą też finansować samorządy województwa (powiatu). Wcześniej nie miały takiego obowiązku.

[srodtytul]Adaptacja etatu[/srodtytul]

Pracodawca, który przez co najmniej 36 miesięcy zatrudnia niepełnosprawnych spełniających określone warunki, może otrzymać na swój wniosek dodatkowo zwrot kosztów:

- adaptacji pomieszczeń zakładu do potrzeb tych osób, w szczególności poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy stosownie do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,

- adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających im wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w firmie,

- zakupu i autoryzacji oprogramowania na ich użytek oraz urządzeń technologii wspomagających lub przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,

- rozpoznania przez służby medycyny pracy wymienionych potrzeb (ten punkt został dodany).

Ogółem wsparcie to nie przekracza 20-krotnego przeciętnego wynagrodzenia za każde przystosowane stanowisko pracy. Zwrotu dokonuje starosta na warunkach i w wysokości określonych w umowie zawartej z pracodawcą.

[srodtytul]Do odsetek kredytowych[/srodtytul]

Zmienione zostały zasady przyznawania zakładom pracy chronionej ze wskaźnikiem zatrudnienia niepełnosprawnych na poziomie przynajmniej 50 proc., na ich wniosek, pomocy ze środków PFRON pewnych dodatkowych kosztów zatrudniania niepełnosprawnych na podstawie art. 32 ustawy. Od 1 stycznia 2009 r. mają oni szanse na:

- dofinansowanie do 50 proc. oprocentowania zaciągniętych kredytów bankowych pod warunkiem wykorzystania ich na cele związane z rehabilitacją zawodową i społeczną takich osób,

- zwrot kosztów budowy lub rozbudowy obiektów i pomieszczeń zakładu, transportowych i administracyjnych.Dotychczas otrzymywali jeszcze refundacje wydatków na szkolenie takich pracowników w związku z koniecznością zmiany profilu produkcji i jednorazowe pożyczki w celu ochrony istniejących etatów; dodano to w art. 41.

Postępowania wszczęte na podstawie art. 26f lub art. 32 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. a niezakończone przed 1 stycznia 2009 r. ulegają umorzeniu. Oznacza to, że art. 26f ustawy został całkowicie usunięty, a art. 32 zmieniony.

[srodtytul]Komu pomoc[/srodtytul]

Dodany art. 48a ustawy uściśla, na co i dla kogo może zostać przyznana pomoc publiczna na zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Nie dostanie jej pracodawca wykonujący działalność gospodarczą:

- znajdujący się w trudnej sytuacji ekonomicznej,

- na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszych decyzji Komisji Europejskiej uznających pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem,

- jeżeli miesięczne dofinansowanie spowodowałoby przekroczenie 10 mln euro rocznej pomocy na zatrudnienie niepełnosprawnych u tego pracodawcy.

[srodtytul]Zwrot nienależnych sum[/srodtytul]

Dodany art. 49e ustawy mówi o odsetkach od pomocy publicznej uzyskanej niezgodnie z przeznaczeniem. Środki te podlegają zwrotowi wraz z odsetkami określonymi dla zaległości podatkowych naliczonymi od dnia otrzymania pieniędzy. Zwrotu dokonujemy w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania wezwania do zapłaty lub ujawnienia okoliczności powodujących obowiązek zwrotu. Jeżeli środki funduszu zostały wypłacone w wysokości niższej od należnej, różnicę uiszcza się wraz z odsetkami. Odsetek nie przekazujemy, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu lub wypłaty środków było niezależne od zobowiązanego do zapłaty.