Obowiązek informacji, a także promocji projektu nakłada na samorządy i innych beneficjentów prawo wspólnotowe oraz polskie dokumenty.

[srodtytul]Co należy oznaczyć[/srodtytul]

Obowiązkowi oznaczania podlegają nie tylko sprzęt i wyposażenie (np. komputery, drukarki) zakupione w ramach projektu. [b]W widocznym miejscu należy też oznaczyć pomieszczenie, w którym prowadzone jest przedsięwzięcie. Trzeba również umieścić odpowiednie logo na materiałach i publikacjach promocyjnych oraz wszelkiego rodzaju dokumentacji związanej z projektem. Beneficjenci zobowiązani są także informować o współfinansowaniu z funduszy unijnych wynagrodzeń z niego wynikających.[/b] Zarówno uczestnicy konferencji czy seminariów, jak i osoby biorące udział w projekcie powinni wiedzieć, że wydarzenie, w którym uczestniczą, uzyskało dofinansowanie z UE.

Jeśli projekt dotyczy zakupu środków trwałych lub finansowania robót infrastrukturalnych albo budowlanych, to beneficjenci muszą ustawić w chwili rozpoczęcia tablicę informacyjną, która po zakończeniu projektu zastępowana jest tablicą pamiątkową. Ta zaś powinna być umieszczona na stałe w widocznym miejscu nie później niż sześć miesięcy po zakończeniu inwestycji, w której całkowity wkład publiczny do projektu przekroczył 500 tys. euro.

[srodtytul]Promocja projektu[/srodtytul]

W zależności od wielkości i rodzaju projektu stosuje się różne sposoby ich oznaczania. [b]W dużych inwestycjach należy ustawić tablicę informacyjną (która później zostanie zastąpiona pamiątkową)[/b]. Musi ona zawierać tytuł projektu i nazwę beneficjenta, wartość projektu, wartość wkładu finansowego UE oraz odpowiednie logo (programu operacyjnego UE wraz z odwołaniem słownym do UE i funduszu, z którego projekt jest współfinansowany, oraz opcjonalnie logo instytucji prowadzącej przedsięwzięcie), a także hasło promocyjne programu. Wzmianka o współfinansowaniu ze środków UE powinna zajmować co najmniej 25 proc. powierzchni tablicy.

Projekty współfinansowane z funduszy europejskich można promować także innymi sposobami: warto zamieścić informacje w mediach, utworzyć stronę internetową przedstawiającą przedsięwzięcie oraz przygotować materiały informacyjno-promocyjne, ulotki lub gadżety.

[b]Wszystkie materiały informacyjne, promocyjne i szkoleniowe oraz dokumentacja, w zależności od wielkości, rodzaju i techniki wykonania, powinny zostać oznaczone zgodnie z wariantem podstawowym lub minimalnym, precyzyjnie określonym w strategii komunikacji funduszy europejskich.[/b] Pierwszy z nich stosowany jest do dużych materiałów (np. tablice informacyjne, bannery, publikacje, prezentacje multimedialne, notatniki, informacje prasowe). Informacje na nich umieszczone powinny zawierać wszystkie podstawowe dane dotyczące projektu, beneficjenta oraz współfinansowania z funduszy unijnych. Wariant minimalny dopuszcza się zaś do stosowania do małych materiałów promocyjnych, np. gadżetów oraz płyt CD czy też naklejek na sprzęt. Można je wtedy oznaczyć tylko za pomocą logo programu oraz flagi UE podpisanej odpowiednimi odesłaniami słownymi.

[srodtytul]Jak stosować znaki[/srodtytul]

[b]Do oznaczania projektów i materiałów promocyjnych należy stosować odpowiednie znaki graficzne.[/b] Znak programu operacyjnego, z którego finansowane jest przedsięwzięcie, powinien się znajdować po lewej stronie, po prawej zaś właściwie podpisany znak Unii Europejskiej (flaga). Pomiędzy nimi można zostawić wolną przestrzeń lub wstawić logo instytucji albo beneficjenta realizującego projekt. Szczegółowe informacje o rozmieszczeniu oraz kolorystyce znaków można znaleźć w księdze identyfikacji wizualnej NSS.

[i]Autorka jest sekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego[/i]

[b]Więcej informacji na [link=http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/promocja.html" target="_blank"]www.funduszestrukturalne.gov.pl/promocja.html[/link] lub stronie internetowej programu, w ramach którego przedsięwzięcie jest dofinansowywane[/b]