Według art. 77[sup]3[/sup] kodeksu pracy składniki wynagrodzenia zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej nieobjętych żadnym układem zbiorowym określa minister ds. pracy w rozporządzeniach, w szczególności zasady ustalania i wypłacania:
- wynagrodzenia zasadniczego,
- inne składniki, których przyznanie uzasadniają zwłaszcza szczególne właściwości lub warunki wykonywania pracy, kwalifikacje zawodowe, z tym że wysokość składnika uzależnionego od stażu nie może przekroczyć 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego,
- inne świadczenia związane z pracą, które możemy uzależnić od okresów przepracowanych; w szczególności nagród jubileuszowych i jednorazowych odpraw emerytalnych i rentowych.
[b]Z reguły pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji. Stawka zasadnicza, od której zależy wysokość kolejnych należności, jest jego prawem nabytym.[/b] Znaczy to, że z racji sprawowanej funkcji przysługuje mu określona stawka. [b]Dla jej wysokości nie ma znaczenia, czy zatrudniony jest na zwolnieniu lekarskim, czy też normalnie świadczy pracę. Jeśli jest nieobecny w pracy z powodu choroby, a stawka jego wynagrodzenia zasadniczego zostaje zwiększona, ma on prawo do wyższego wynagrodzenia.[/b] W związku z tym jest konieczne przeliczenie np. dodatków do pensji, ale też przysługującego podwładnemu wynagrodzenia chorobowego lub zasiłku z uwzględnieniem wynagrodzenia po podwyżce. Dlatego że podwyżki w samorządach nastąpiły z mocy prawa z końcem kwietnia, ale z mocą wsteczną od 1 stycznia 2008 r.