Art. 39 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy trzeba było dostosować do unijnych z powodu formalnych zastrzeżeń Komisji Wspólnot Europejskich. Chodziło o pełne i precyzyjne wdrożenie art. 6 dyrektywy 89/391/EWG z 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy.
– Zmiana ta nie wpłynęła zarówno na rozszerzenie, jak i ograniczenie obowiązków pracodawców w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy – wyjaśnia resort pracy kulisy przyjęcia rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 6 czerwca 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 24 czerwca 2008 r. nr 108, poz. 690).
Podobnie więc jak do tej pory pracodawca musi zapewnić bezpieczeństwo i higienę pracy, przede wszystkim przez zapobieganie zagrożeniom związanym z pracą, właściwą jej organizację, stosowanie koniecznych środków profilaktycznych oraz informowanie i szkolenie pracowników. Przypominamy, że obowiązki szefów w tym zakresie określa dział dziesiąty kodeksu pracy, a sposoby ich realizacji – akty wykonawcze do niego, m.in. znowelizowane rozporządzenie.