Aktualizacja: 12.01.2021 08:02 Publikacja: 12.01.2021 07:33
Zamówienia publiczne
Foto: AdobeStock
Regulacja zawarta w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (dalej: SPZP) dotycząca kwestii terminu związania ofertą rodziła liczne problemy interpretacyjne, które prowadziły do rozbieżności w orzecznictwie zarówno KIO, jak i sądów okręgowych. Wątpliwości dotyczyły m.in. przedłużenia terminu związania ofertą (w jakiej formie i terminie ma to nastąpić), na ile ściśle jest powiązany z okresem ważności wadium, dopuszczalności przerwy i konsekwencji upływu terminu związania ofertą na możliwość wybrania oferty jako najkorzystniejszej oraz zawarcia umowy, czy też maksymalnego okresu związania ofertą i ważności wadium. Wydaje się, że ustawa z 11 września 2019 roku – Prawo zamówień publicznych (dalej: NPZP) przynosi rozwiązanie większości tych problemów.
Pieniądze publiczne powinny poprawiać płace i warunki pracy zatrudnionych – wynika z ogólnoeuropejskiego badania.
Członkowie zarządu będą mogli realnie bronić się w postępowaniach o przeniesienie na nich odpowiedzialności za podatkowe długi spółek.
Ugoda z fiskusem czy skrócenie okresu przedawnienia podatków to wyciągnięte z kosza pomysły komisji kodyfikacyjnej. Warto do nich wrócić w ramach deregulacji – przekonuje ekspert.
Nie będzie już Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Instytucja ta nie zostanie jednak zlikwidowana - informuje w wydanym oświadczeniu Dagmara Rybicka, rzeczniczka prasowa Rzecznika MŚP.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Rząd chce ukrócić patologie na rynku odzieży, obuwia i płynnego betonu. Przewóz takich towarów ma być ściśle nadzorowany systemem SENT.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Państwo nie może w ustawie wykluczyć lub dopuścić do przetargu firm z Chin, Turcji czy innych krajów, które nie porozumiały się z UE w sprawach z zamówień publicznych. Każdorazowo decydować mają o tym poszczególni zamawiający - stwierdził TSUE.
Rząd zajmie się projektem ustawy pozwalającym wykluczać firmy spoza UE z postępowań obejmujących inwestycje z publicznych funduszy. Na to czekały przede wszystkim zarejestrowane w Polsce spółki budowlane.
Odpowiedzialność członków zarządu nie ogranicza się jedynie do odpowiedzialności cywilnej. Mogą odpowiadać solidarnie – w dodatku całym swoim majątkiem – za niezapłacone podatki.
Przy ocenie każdego konsorcjum należy uwzględniać m.in. pozycję rynkową innych prawdopodobnych uczestników postępowania o udzielenie zamówienia, treść porozumienia konsorcjum, produkty lub usługi objęte porozumieniem oraz warunki rynkowe.
Syndyk może powołać się na bezskuteczność z mocy prawa czynności upadłego także przy sporządzaniu listy wierzytelności. Jest to korzystne z punktu widzenia interesów masy upadłości, a więc także interesu ogółu wierzycieli upadłego.
Wykonawcy z państw trzecich (Turcja, Chiny, Kazachstan etc.) zadomowili się na rynku zamówień publicznych w UE, nierówno konkurując z unijnymi wykonawcami. Nie wiadomo było, co z tym zrobić. Pomoc przyszła niespodziewanie ze strony TSUE.
Na razie w Polsce obowiązuje tylko jeden limit dla płatności gotówkowych. Dotyczy przedsiębiorców i wynosi 15 tys. zł.
Wypłata na rzecz zagranicznych wierzycieli m.in. odsetek i należności licencyjnych wiąże się z obowiązkiem poboru podatku u źródła. Taki obowiązek może też powstać, gdy wypłata ma związek z zakładem podatkowym nierezydenta – dłużnika w Polsce.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas